BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, November 29, 2010

Prosa:Hikayat Indera Nata-Soalan 13

SOALAN 13

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti. Kemudian, jawab soalan berikutnya menggunakan perkataan anda sendiri.
Hatta maka hari pun petanglah. Maka raksasa itu pun tidurlah ia dua laki isteri. Apabila hampirlah siang maka ia pun pergilah keduanya ke dalam hutan mencari gajah bergadingkan emas kesana ke mari tiada juga diperolehnya.

Maka dengan takdir Allah bertemulah ia dengan seorang raja namanya Raja Rom ia pun pergi berburu dengan segala menteri dan hulubalang dan rakyat sekalian.
Syahadan adapun raja itu naik gajah bergadingkan emas. Setelah dilihat oleh raksasa itu pun terlalu sukacitanya. Maka sekalian rakyat itu pun habislah dimakannya, seorang pun tiada tinggal lagi. Maka gajah itu pun diambilnya lalu dibawanya pulang.
Setelah itu maka raksasa itu pun kembalilah ke mahligai tuan puteri itu.

Maka kata tuan puteri,”Hai nenekku, sebenarnya kasih nenekku akan kami sekalian ini dan lagi jika ada kasih nenekku akan kami ini carikanlah kami kijang putih bertanduk emas serta kain yang hitam ini nenekku sucikan sampai putih! Jikalau belum lagi putih janganlah nenekku kembali.”
(Dipetik daripada prosa tradisonal “Hikayat Indera Nata” Wahynah Abd. Ghani, (Penyelenggara) dalam antologi Harga Remaja, hlm. 64-65)

i. Berikan maksud rangkai kata seorang pun tiada tinggal lagi. 2m

ii. Apakah muslihat tuan puteri untuk menyelamatkan diri daripada dimakan oleh raksasa. 3m

iii. Pada pendapat anda, apakah faedah yang diperoleh oleh orang yang bijak menggunakan akal fikirannya? 3m






SKEMA
i. …tidak ada sesiapa yang terselamat

ii. …meminta raksasa mencari kijang putih bertanduk emas untuk mereka…meminta raksasa membasuh kain hitam sehingga menjadi putih…selagi kain hitam itu tidak menjadi putih, raksasa tidak dibenarkan pulang

iii. …mampu menyelesaikan masalah yang dihadapinya…dapat menyelamatkan nyawa pada waktu kecemasan…dapat membuat muslihat untuk mengelirukan musuh

0 comments: