BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, November 29, 2010

Prosa: Hikayat Indera Nata-Soalan 15

SOALAN 15

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti. Kemudian, jawab soalan berikutnya menggunakan perkataan anda sendiri.

Maka mak inang pun segeralah membukakan pintu itu lalu ia pergi memberitahu akan Tuan Puteri Cenderawati. Setelah bondanya mendengar Indera Nata datang itu maka segeralah ia mendapatkan anakanda itu.

Arakian maka tuan puteri pun terlihatlah kepada tuan puteri tujuh orang itu dibawa oleh anakanda itu. Maka hati bondanya pun terlalu sukacita melihat anakanda itu. Maka lalu ia memeluk mencium anaknya itu seraya katanya,”Wah anakku tuan, hiduplah rasa hatiku tuan dan nyawa bonda tuan adapun selama anakku pergi itu tiadalah aku mahu makan dan minum dan tidur daripada sangat aku bercintakan anakku ini!”

Hatta maka Indera Nata pun lalu menyembah serta sujud kepada bondanya itu serta kata bondanya sambil bercucuran air matanya,”Hai anakku Indera Nata, betapalah anakku beroleh gajah bergadingkan emas ini dan tuan puteri sekalian?”

Maka Indera Nata pun berceterakan hal ehwalnya daripada permulaannya datang kesudahannya itu. Maka tuan puteri pun menangis mendengar cetera anaknya itu serta katanya,”Wah anakku tuan, adapun jika anakku tiada datang nescaya matilah bonda ini tuan!”

Maka Indera Nata pun terlalu kasihan mendengar bondanya itu. Sebermula maka tuan puteri yang ketujuh orang itu pun bercintakan ayah bondanya. Seketika maka ia pun menangis pula bersama-sama dengan bonda Indera Nata itu. Setelah sampailah kepada tengah malam tiadalah beroleh tidur. Adapun tangisnya itu dua perkara suatu sebab bertemu dengan anakanda Indera Nata dan kedua tangisnya itu sebab bercerai dengan ayahandanya. Setelah itu maka hari pun sianglah, maka tuan puteri yang ketujuh orang itu pun berdiamlah ia bersama-sama dengan Tuan Puteri Cenderawati.

(Dipetik daripada prosa tradisonal “Hikayat Indera Nata” Wahynah Abd. Ghani, (Penyelenggara) dalam antologi Harga Remaja, hlm. 67- 68)
i. Apakah maksud rangkai kata hiduplah rasa hatiku? 1m

ii. Mengapakah Tuan Puteri Cenderawati terlalu sukacita melihat Indera Nata? 3m

iii. Pada pendapat anda, mengapakah perasaan kasih sayang amat penting dalam kehidupan? 4m

SKEMA
i. …perasaan riang gembira muncul semula setelah lama bermuram

ii. …kerana sudah terlalu lama baginda tidak bertemu dengan anaknya Indera Nata…baginda hilang selera hendak makan dan minum serta tidak dapat melelapkan mata…rindu baginda terhadap Indera Nata terubat apabila anaknya itu pulang ke istana.

iii. …kasih sayang memberikan kebahagiaan dalam kehidupan…ibu dan anak hidup dalam suasana penuh kasih sayang…kehidupan mereka dirasakan amat bermakna, tidak berasa kosong atau hampa…kasih sayang antara suami dengan isteri dapat mengukuhkan institusi keluarga

0 comments: