BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 25, 2010

Prosa:Hikayat Indera Nata-Soalan 1

SOALAN 1

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti. Kemudian, jawab soalan berikutnya menggunakan perkataan anda sendiri.

Hatta maka hari pun petanglah, lalu ia tidur dua laki isteri. Setelah keesokan harinya, maka raksasa yang laki-laki pun pergilah mencari kijang putih bertandukkan emas. Maka raksasa yang perempuan itu pun pergilah ia ke tepi laut menyuci kain tuan puteri yang hitam itu hendak dijadikannya putih.

Setelah itu, maka Indera Nata dan tuan puteri yang tujuh itu pun turunlah ia dari atas mahligai menunggang gajah itu. Maka segala perkakasan di dalam mahligai itu pun habislah dibawanya.

Setelah suda maka Indera Nata pun berjalanlah di tanah menghelakan gajah itu. Bermula adapun tuan puteri yang tujuh orang itu duduklah di atas gajah itu dan tiada berapa antaranya berjalan itu masuk hutan terbit hutan keluar padang masuk padang maka ia pun sampailah ke tepi laut.

Sebermula maka tersebutlah perkataannya raksasa mencari kijang putih itu. Maka ia pun tiadalah bertemu dan beberapa gunung yang besar-besar habislah dijalaninya daripada sakit hatinya mencari kijang itu. Setelah demikian maka ia pun marahlah akan tuan puteri itu lalu ia segera berjalan pulang melihat isterinya membasuh kain hitam itu. Mula-mula habislah koyak-koyak tiada juga mahu putih.

(Dipetik daripada prosa tradisonal “Hikayat Indera Nata” Wahynah Abd. Ghani, (Penyelenggara) dalam antologi Harga Remaja, hlm. 65)
i. Apakah maksud berjalanlah di tanah menghelakan gajah itu berdasarkan petikan di atas? 2m

ii. Nyatakan reaksi raksasa setelah usahanya mencari kijang bertandukkan emas dan mencuci kain hitam agar menjadi putih tidak berhasil. 3m

iii. Pada pendapat anda, wajarkah raksasa itu dibunuh oleh ular dan naga? Mengapakah anda berpendapat demikian? 3m






SKEMA
i. …bermaksud berjalan dengan menarik, mengheret, menyeret atau menghalakan gajah ke sesuatu arah.

ii. …raksasa lelaki pun sakit hati dan berasa marah. Raksasa suami isteri pun segera pulang ke mahligai, kemudian raksasa itu mengejar Merah Silu mengikut kesan tapak gajah.

iii. wajar…kerana mereka amat berbahaya.Jikalau dibiarkan hidup, raksasa tersebut akan menawan orang lain pula untuk dijadikan makanannya….kemungkinan juga Merah Silu dantujuh orang puteri itu menjadi korbannya. …Sebelum itu pun raksasa tersebut telah membunuh semua rakyat Rom yang mengiringi Raja Rom berburu dengan memakannya sehingga tidak bersisa walau seorang pun

0 comments: