BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 28, 2010

Prosa:Hikayat Indera Nata-Soalan 6

SOALAN 6

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti. Kemudian, jawab soalan berikutnya menggunakan perkataan anda sendiri.

Maka kata Tuan Puteri, “Hai nenekku, lagi sangat kecil hati kami ini, jikalau nenekku hendak segera membesarkan hati kami, carikanlah gajah yang bergadingkan emas supaya hati kami lekas besa!”

Sebermula maka fikir raksasa itu; benarlah seperti kata tuan puteri itu seperti katanya,”Hai cucuku, esok harilah aku pergi mencari kehendakmu itu!”

Hatta maka hari pun petanglah. Maka raksasa itu pun tidurlah ia dua laki isteri.Apabila hampirlah siang maka ia pun pergilah kedua-duanya ke dalam hutan mencari gajah bergadingkan emas ke sana ke mari tiada juga diperolehnya.

Maka dengan takdir Allah bertemulah ia dengan seorang raja namanya Raja Rom, ia pun pergi berburu dengan segala menteri dan hulubalang dan rakyat sekalian.

Syahadan adapun raja itu naik gajah bergadingkan emas. Setelah dilihat oelh raksasa itu pun terlalu sukacitanya. Maka sekalian rakyat itu pun habislah dimakannya, seorang pun tiada tinggal lagi. Maka gajah itu pun diambilnya lalu dibawanya pulang.

Setelah itu maka raksasa itu pun kembalilah ke mahligai tuan puteri itu.
Maka kata tuan puteri,”Hai nenekku, sebenarnya kasih nenekku akan kami sekalian ini dan lagi jika ada kasih nenekku akan kami ini carikanlah kami kijang putih bertanduk emas serta kain yang hitam ini nenekku sucikan sampai putih! Jikalau belum lagi putih janganlah nenekku kembali.”

(Dipetik daripada prosa tradisonal “Hikayat Indera Nata” Wahynah Abd. Ghani, (Penyelenggara) dalam antologi Harga Remaja, hlm. 64-65)

i. Apakah maksud rangkai kata pergi mencari kehendakmu ? 2m

ii. Apakah permintaan Tuan Puteri kepada raksasa untuk membesarkan hatinya sebelum raksasa dibenarkan memakan dirinya? 3m

iii. Tuan Puteri melakukan tipu muslihat untuk menyelamatkan dirinya. Pada pendapat anda, bilakah sepatutnya kita wajar melakukan tipu muslihat? 4m





SKEMA
i. …bermaksud meninggalkan tempat itu untuk memperoleh impiannya

ii. …Tuan Puteri mahu raksasa mencarikannya gajah yang bergadingkan emas…mencarikannya kijang putih bertanduk emas…kain yang hitam hendaklah disucikan sampai bertukar menjadi putih

iii. …kita wajar melakukan tipu muslihat hanya dalam keadaan genting untuk menentukan kita hidup atau mati…kita boleh berbuat demikian sekiranya dipaksa oleh orang yang tidak kita kenali…kita boleh bersifat seperti itu andainya berhadapan dengan penjenayah yang mahu merompak kita.

0 comments: