BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 12, 2010

Cerpen: Mellisa-Soalan 11

SOALAN 11

Baca petikan cerpen di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Waktu dia menyiapkan tesisnya dahulu, dia telah mendapat jawapan tentang sebab berlakunya rusuhan kaum. Sejak itu dia telah bertekad mengabdikan dirinya kepada nusa dan bangsa. Biarlah dia keseorangan dalam tugas ini. Biarlah kawan karibnya yang mengetahui menuduhnya sebagai perbuatan orang yang bodoh. Dia seorang gadis yang cantik, sederhana tinggi, mempunyai potongan tubuh yang menjadi impian banyak perempuan. Bermuka bujur telur, bermata jeli,intelek pula. Apa yang dikehendakinya dalam hidup ini berada di hujung jarinya.

Tetapi dia mempunyai fikiran lain. Kalau bukan dia yang memberikan khidmat kepada ibu pertiwinya, maka siapa lagi orang lain?

(Dipetik daripada “Mellisa” oleh Abdullah Hussain dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Mengapakah kawan karibnya menganggap Mellisa bodoh? 2m

ii. Sebagai remaja, bagaimanakah anda menunjukkan kesetiaan anda kepada negara? 3m

iii. Jelaskan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu latar masyarakat yang lain dalam keseluruhan cerpen. 4m


SKEMA
i. …kerana membuat pilihan untuk berkhidmat sebagai askar sedagkan Mellisa gadis yang cantik, mempunyai potongan badan yang menarik dan intelek.

ii. …dengan sentiasa mematuhi undang-undang negara,,,menghormati para pemimpin negara…belajar dengan tekun untuk memajukan negara pada masa akan datang

iii. dalam petikan: masyarakat yang cinta akan negara. Cth: Mellisa memilih untuk menjadi askar.
dalam cerpen: masyarakat majmuk. Cth: Mellisa berkawan rapat dengan Hisyam dan Atan

0 comments: