BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, November 29, 2010

Prosa:Hikayat Indera Nata-Soalan 12

SOALAN 12

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti. Kemudian, jawab soalan berikutnya menggunakan perkataan anda sendiri.
Sebermula maka tersebutlah perkataannya raksasa mencari kijang putih itu. Maka ia pun tiadalah bertemu dan beberapa gunung yang besar-besar habislah dijalaninya daripada sakit hatinya mencari kijang itu. Setelah demikian maka ia pun marahlah tuan puteri itu lalulah ia segera berjalan pulang melihat isterinya yang membasuh kain hitam itu. Maka didapatinya lagi isterinya membasuh kain hitam itu. Mulalah habislah koyak-koyak tiada juga mahu putih.

Maka kata suaminya, “Hai isteriku, jika demikian marilah kita kembali dahulu!”

Maka ia pun kembalilah lalulah berjalan. Setelah sampai ke rumahnya maka dilihatnya kepada mahligai itu gajah itu tiada lagi.

Maka katanya, “Ke mana gerangan gajah ini hilangnya?” Maka lalu dilihatnya tuan puteri sekalian itu tiadalah.

Maka katanya,”Bukankah aku kata manusia ada di dalam mahligai ini. Jika demikian sahaja dicurinya akan tuan puteri itu sekalian.”

Maka ia pun terlalulah amarahnya lalulah ia berjalan segera mengikut bekas tapak gajah itu dan tiada berapa lamanya berjalan maka terlihatlah kepada gajah itu dan tuan puteri ketujuh orang ada di atas gajah itu. Maka raksasa dua laki isteri itu pun sangatlah amarahnya. Maka ia pun segera mengusir Indera Nata dan tuan puteri ketujuh itu serta dengan tempik soraknya.

Hatta maka tuan puteri sekalian itu pun menangislah bercintakan dirinya dan Indera Nata itu pun sampailah ke tepi laut serta mencita gemala hikmat yang daripada Betara Gangga itu.

(Dipetik daripada prosa tradisonal “Hikayat Indera Nata” Wahynah Abd. Ghani, (Penyelenggara) dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
i. Apakah maksud rangkai kata habislah koyak-koyak tiada juga mahu putih . 2m

ii. Mengapakah raksasa itu menjadi sangat marah? 3m

iii. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk menangani perasaan marah dalam diri kita? 3m



SKEMA
i. …kain itu carik, namun masih lagi hitam

ii. …gagal mencari kijang putih…gajahnya sudah hilang…tuan puteri juga sudah tiada…melihat tuan puteri ketujuh orang berada di atas gajah

iii. …banyak bersabar… cuba mententeramkan diri…berfikiran secara rasional..ingat akan Tuhan

0 comments: