BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 28, 2010

Prosa:Hikayat Indera Nata-Soalan 5

SOALAN 5

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti. Kemudian, jawab soalan berikutnya menggunakan perkataan anda sendiri.

Maka Indera Nata pun amat takut, katanya, “Hai tuan puteri, betapa bicara kakanda ini, kalau didapatinya kakanda ini oleh raksasa itu?”

Maka oleh tuan puteri akan Indera nata itu ditaruhnya di dalam peti emas. Setelah sudah maka raksasa itu pun datanglah dua laki isteri. Setelah sampai maka ia pun mencium bau manusia.

Maka katanya,”Hai cucuku, di manakah bau manusia ini? Adakah manusia di dalam mahligai ini?”

Maka kata Tuan Puteri Cendera Kesuma,”Hai nenekku, tiadalah pernah manusia sampai ke mari! Melainkan kami ini juga manusia. Jikalau nenekku hendak makan kami ini, makanlah ketujuh orang ini.”

Maka kata raksasa itu,”Hai cucuku, sudahkah besar hatimu itu?”

Maka kata Tuan Puteri,”Hai nenekku,lagi sangat kecil hati kami ini, jikalau nenekku hendak segera membesarkan hati kami, carikanlah gajah yang bergadingkan emas supaya hati kami lekas besar!”

Sebermula maka fikir raksasa itu; benarlah seperti kata tuan puteri itu seperti katanya,”Hai cucuku, esok harilah aku pergi mencari kehendakmu itu!”

Hatta maka hari pun petanglah. Maka raksasa itu pun tidurlah ia dua laki isteri. Apabila hampirlah siang maka ia pun pergilah keduanya ke dalam hutan mencari gajah bergadingkan emas ke sana ke mari tiada juga diperolehnya.

(Dipetik daripada prosa tradisional “Hikayat Indera Nata” Wahynah Abd. Ghani, (Penyelenggara) dalam antologi Harga Remaja,hal. 64-65 )

i. Nyatakan dua kebijaksanaan Tuan Puteri Cendera Kesuma menghadapi raksasa yang ingin memakan Indera Nata dan dirinya. 2m

ii. Berdasarkan petikan, nyatakan dua unsur tahyul. 2m

iii. Sekiranya anda Tuan Puteri Cendera Kesuma, jelaskan dua tindakan yang mungkin akan anda ambil untuk melepaskan diri daripada tawanan raksasa. 4m


SKEMA
i. …menyembunyikan Indera Nata…melambatkan raksasa daripada memakannya dengan menyuruhnya mencari gajah bergadingkan emas

ii. …raksasa yang memakan manusia…gajah bergadingkan emas

iii. …memperdayakan raksasa itu dengan memintanya mencari sesuatu yang tidak wujud…meletakkan syarat jika raksasa itu gagal mencarinya, baginda dan enam puteri yang lain dibebaskan.

0 comments: