BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, November 29, 2010

Prosa:Hikayat Indera Nata-Soalan 14

SOALAN 14

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti. Kemudian, jawab soalan berikutnya menggunakan perkataan anda sendiri.

Maka sahut Tuan Puteri Cendera Kesuma,”Hai kakanda, adapun nama hamba ini Puteri Cendana Kesuma anak Raja Mesir dan Puteri Norlila anak Raja Baghdad dan Puteri Indera Paksi ini anak Raja Siam dan Puteri Ratna Cahaya ini anak Raja Kufah dan Puteri Ratna Bagang ini anak Raja Iraq dan Puteri Cendera Maha Dewi ini anak Raja Peringgi!

Sebermula adapun adinda sekalian ini ditaruh oleh raksasa di sini sebab hendak dibesarkannya. Apabila sudah besar hamba sekalian, maka dimakannyalah dan demikianlah hal adinda sekalian ini.”

Maka kata Indera Nata,”Hai adinda sekalian, betapakah fikir adinda sekarang ini?”

Maka kata tuan puteri yang ketujuh itu, “Adapun jikalau kakanda kasih akan hamba, hamba menyerahkan diri sekalian akan tuan hamba minta dibawa kepada kakanda pulang ke benua Rom dan biarlah adinda sekalian perhambakan diri kepada kekanda.” Maka oleh Indera nata pun terlalu suka hatinya seperti orang beroleh gunung emas rasanya serta ia berpantun:
“Rakit-rakit dari Inderagiri, Menyeberang hendak ke Pulau Jawa; Jikalau tuan puteri suka menyerah diri, Nanti esok kakanda bawa.”

(Dipetik daripada prosa tradisonal “Hikayat Indera Nata” Wahynah Abd. Ghani, (Penyelenggara) dalam antologi Harga Remaja, hlm. 61-62)

i. Berikan maksud rangkai kata betapakah fikir adinda sekarang ini? 2m

ii. Nyatakan tiga kesulitan yang sedang dihadapi oleh ketujuh-tujuh orang puteri itu. 3m

iii. Pada pendapat anda, wajarkah Indera Nata membantu membebaskan puteri-puteri itu? Berikan tiga alasan anda. 3m




SKEMA
i. …apakah rancangan adinda sekarang/ apakah yang endak dilakukan sekarang ini

ii. …terpisah daripada ibu bapa masing-masing kerana diculik raksasa…dipelihara raksasa…akan dimakan raksasa apabila sudah besar

iii. wajar…raksasa ialah makhluk yang jahat…puteri-puteri itu akan mati dimakan raksasa…puteri-puteri itu sanggup memperhambakan diri kepada Indera Nata

0 comments: