BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 21, 2010

Cerpen Biarkan Samudera-Soalan 11

SOALAN 11

Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan perkataan anda sendiri.

“Ayah yakin samudera tetap akan terus bergelora meskipun dadanya sakit. Dia tetap menyumbangkan baktinya walaupun ayah tidak lagi menemaninya. Cuma ayah harap, engkaulah penerus dan pewaris untuk menjaga samudera itu. Mir. Jangan biarkan dadanya sakit, biarkan ia terus berbakti, selama-lamanya.”

Mir mengangguk dan menyunggingkan senyum.

“Amirah.”

Mir memandang ke sisi. Hakimah dengan wajah cerah, tiba-tiba sahaja terpamer di muka pintu. Ada kebahagiaan terpancar pada mata bening itu.

“Kau bercakap dengan siapa, Mir.”

“Aku bercakap dengan ombak, dengan samudera. Ayah menyuruhku menjaganya. Jangan sampai dikhianati. Biarkan pantai dengan bangunan mewah, asal jangan menyakiti samuderaku, biarkan ia bergelombang dan bergelora. Jangan mengkhianati dan mengotorinya.”

(Dipetik daripada cerpen “Biarkan Samudera” oleh Raihanah Salleh dalam Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka,2009)

i. Apakah pendapat ayah tentang samudera sebagaimana terdapat dalam petikan? 3m

ii. Seandainya Mir ialah anda, apakah yang perlu anda lakukan apabila mendengar pesanan ayah tentang pembangunan di kawasan pantai? 3m

iii. Huraikan satu nilai yang terdapat dalam petikan dan dua nilai yang terdapat dalam cerpen ini. 3m








SKEMA
i. …samudera akan terus bergelora meskipun telah banyak mengalami kemusnahan…samudera akan terus menyumbangkan baktinya kepada manusia.

ii. …saya akan menyokong setiap pembangunan yang ingin dilaksanakan di kawasan pantai namun pembangunan tersebut haruslah mematuhi garis panduan agar kawasan pesisiran pantai tidak terjejas…saya akan mematuhi arahan agar sentiasa menjaga kebersihan kawasan pantai

iii. dalam petikan
menghargai. Cth: Mir terdengar suara ayahnya yang memintanya memelihara laut daripada tercemar…
dalam cerpen
prihatin. Cth: Hakimah mengambil berat masalah yang dihadapi oleh Mir…berani. Cth: Ayah Mir berani membelah samudera yang ganas untuk mencari rezeki.

0 comments: