BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 23, 2010

Rumusan: Penggunaan pil khayal

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang usaha-usaha untuk mengatasi masalah penggunaan pil khayal dalam kalangan remaja dan akibat masalah ini. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Penglibatan remaja dalam kes pil-pil khayal bukan sekadar untuk diri sendiri, malah turut bertindak sebagai pengedarnya. Dalam hal ini, akhbar Utusan Malaysia, 5 September 2001 melaporkan kes seorang remaja dari Ipoh, Perak ditahan oleh pihak polis kerana memiliki 60 pil ecstasy. Pil itu dipercayai akan diedarkan kepada pelanggannya di beberapa pusat hiburan di bandar raya tersebut. Oleh itu, langkah yang drastik harus diambil untuk menangani gejala ini. dalam hal ini langkah”mencegah lebih baik daripada mengubati.” oleh itu, antara usaha yang boleh dilaksanakan bagi mencegah masalah ini daripada terus merebak adalah dengan memberikan penekanan kepada kehidupan beragama baik di sekolah, keluarga mahupun bermasyarakat. Jika masalah ini dapat ditangani sudah tentu remaja tidak mudah terpengaruh dengan aktiviti yang tidak sihat seperti mengambil pil khayal dan menyalahgunakannya.

Langkah lain ialah ibu bapa perlu mewujudkan komunikasi yang harmonis dengan remaja. Pihak kerajaan pula harus menggalakkan remaja menyertai aktiviti lasak dan bersukan agar tenaga muda mereka terfokus kepada sesuatu aktiviti. Seterusnya pihak berkuasa perlu memberikan dorongan terhadap mana-mana hobi yang baik sama ada di sekolah, di rumah, dan masyarakat sekitarnya. Selain itu ibu bapa berperanan untk mendidik remaja dalam mengenal pasti gaya hidup sihat dan mampu menangkis pengaruh atau pujukan untk menggunakan pil-pil perangsang tersebut. Anggota masyarakat pula hendaklah saling menghargai, terutamanya terhadap remaja dan anggota keluarga. Sebarang masalah yang berkaitan dengan remaja perlu diselesaikan secara positif dan konstruktif. Oleh yang demikian, semua masalah yang berkaitan dengan remaja akan dapat ditangani dengan berkesan sebelum menjejaskan keharmonian masyarakat dan negara.

Dengan berbagai-bagai usaha yang dilakukan tersebutbdiharapkan golongan remaja dapat menghindarkan diri daripada penyalahgunaan pil terlarang. Semoga zaman remaja seseorang itu dapat dilaui dengan baik serta berupaya mengisi masa sebagai orang dewasa yang lebih bertanggungjawab. Selain itu, tenaga remaja sepatutnya digunakan sebagai sumber yang penting dan membangunkan negara. Pihak yang tidak bertanggungjawab dalam mengedarkan pil khayal ini pula sepatutnya menghentikan aktiviti mereka. Hal ini demikian kerana tindakan mereka akan menghancurkan masa depan remaja dan seterusnya boleh menggelapkan masa depan negara. Janganlah hanya mementingkan diri sendiri dengan mengaut keuntungan berdasarkan perbuatan yang tidak halal di sisi agama dan peraturan negara.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana “Penyalahgunaan Pil Khayal dalam kalangan Remaja” oleh Mohamad Syukri Bin Abdul Rahim, Dewan Siswa, Januari 2004)

1. Apakah maksud rangkai kata langkah yang drastik? 2m
2. Berdasarkan petikan, apakah kebaikan mengelakkan diri daripada penyalahgunaan pil khayal? 3m
3. Sekiranya kawan anda terlibat dalam aktiviti penyalahgunaan pil khayal, apakah tindakan anda untuk menyedarkannya? 4m






















SKEMA JAWAPAN:
P: Petikan membincangkan langkah-langkah dalam menangani masalah penyalahgunaan pil khayal dalam kalangan remaja
Isi tersurat (Langkah menangani)
S1: Remaja perlu diberi penekanan kepada kehidupan beragama di mana-mana sahaja.
S2: Ibu bapa perlu mewujudkan komunikasi yang harmonis dengan remaja.
S3: Pihak kerajaan harus menggalakkan remaja menyertai aktiviti lasak dan bersukan agar mereka tidak terfokus kepada sesuatu aktiviti sahaja.
S4: Remaja perlu diberi dorongan terhadap mana-mana hobi yang baik
S5: Ibu bapa berperanan untuk mendidik remaja agar tidak menggunakan pil-pil perangsang.
S6: Anggota masyarakat hendaklah saling menghargai terutamanya terhadap remaja dan anggota keluarga
Isi tersirat ( Kesan negatif)
T1: Remaja akan menjadi leka dalam hidup mereka
T2: Tenaga remaja tidak digunakan dengan produktif
Kesimpulan: Masalah ini perlu ditangani segera agar remaja yang berketerampilan dapat dilahirkan
Soalan pemahaman:
1. ...usaha yang segera dan berkesan
2. ...zaman remaja akan dilalui dengan baik dan menjadi dewasa dengan lebih bertanggungjawab
3. ...mendekatinya dan cuba menasihatinya supaya memberhentikan tabiat buruknya itu...saya akan meyakinkan dia bahawa tabiatnya itu hanya banyak mendatangkan keburukan dan akan merosakkan hidupnya...membawanya berjumpa kaunselor bagi membincangkan masalah ini bersama.

0 comments: