BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, April 11, 2010

Komsas cerpen Ibu dan Ceper - Latihan 4

SOALAN 4
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Sudah mula ku lihat bangkai ayam, bangkai itik, bangkai biawak, bangkai ular, bangkai babi, bangkai ikan yang sudah busuk berulat, nasi manusia yang sudah berbuaih dan berlendir, kain-kain buruk yang sudah kusam, sisa-sisa makanan yang sudah berulat, karung-karung plastic warna-warni yang lusuh dan kerunyuk berarak lambat-lambat di tengah-tengah dada Sungai Ceper. Baunya sudah mulai naik ke darat dan terus masuk ke dalam lubang-lubang hidung kami.
Waktu bapa meninggal tidak pula aku teringin untuk memerhati perangai Ceper. Lagipun tidak banyak berubah apa-apa pada kehidupan Ceper. Dan bapa pun tidak lama sakit. Tiba-tiba bapa bersungut sakit dada suatu petang sesudah beberapa lama ibu meniggal. Aku tidak berapa ingat sangat bila bapa tiba-tiba bersungut sakit dada itu. Entahlah.
Malam itu bapa jatuh tersungkur di kepala tangga dan terus pengsan dan kemudian apabila kami meraba nadi di tangnnya, bapa sudah tidak ada. Reaksi Ceper tidak ada apa-apa pun. Memang bau busuknya naik ke hidung juga. Sama sewaktu ibu meninggal. Sama sewaktu ibu mula lumpuh.

(Dipetik daripada ‘Ibu dan Ceper’ oleh Shahnon Ahmad dalam antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)


(i) Gambarkan keadaan Sungai Ceper. ( 3 markah )
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________

(ii) Sekiranya anda “aku”, jelaskan tindakan anda untuk memulihkan keadaan Sungai
Ceper. ( 3 markah )
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

(iii) Nyatakan satu persoalan daripada petikan dan dua persoalan lain yang terdapat dalam
keseluruhan cerpen tersebut. ( 3 markah )
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________







Skema Jawapan :

Praktis Intensif
(i) Bangkai ayam, bangkai itik, bangkai biawak, bangkai ular, bangkai babi, dan bang kai ikan yang sudah busuk dan berulat terdapat di dalam Sungai Ceper. Ada juga nasi yang sudah berbuih dan berlendir di dalamnya, selain kain-kain buruk yang sudah kusam dan sisa makanan yang berulat.

(ii) Sekiranya saya “aku” , saya akan mencadangkan aktiviti gotong-royong membersihkan Sungai Ceper kepada penduduk untuk memulihkan keadaan sungai tersebut. Selain itu, saya juga akan meminta pihak berkuasa untuk meletakkan papan amaran supaya tidak menbuang sampah ke dalam sungai untuk mengingatkan penduduk supaya tidak mencemarkan Sungai Ceper. Saya juga akan melaporkan perbuatan mencemarkan Sungai Ceper yang dilakukan oleh sesiapa sahaja kepada pihak berkuasa supaya tindakan yang setimpal dapat dikenakan untuk menjaga kebersihan Sungai Ceper.

(iii) Satu persoalan yang terdapat dalam petikan cerpen ialah persoalan pencemaran sungai. Sungai Ceper tercemar dengan bangkai binatang dan sisa buangan manusia sehingga menyebabkan airnya tidak dapat mengalir dan berbau busuk. Satu persoalan lain yang terdapat dalam dalam keseluruhan cerpen tersebut ialah persoalan tanggungjawab seorang anak ibu bapa. “Aku” menjaga ibunya semasa ibunya lumpuh selama sepuluh tahun. Selain itu, persoalan yang terdapat dalam keseluruhan cerpen tersebut ialah persoalan kesabaran dan ketabahan dalam menempuh ujian. “Aku” menjaga ibunya dan sanggup membersihkan najis ibu kerana ibunya lumpuh.

0 comments: