BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 2, 2010

Rumusan penyakit kronik - kanser

Baca petikan di bawah ini dengan teliti. Kemudian buat suatu rumusan tentang faktor-faktor yang menyebabkan penyakit kanser dan cara-cara untuk mengelakkannya. Panjangnya rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Penyakit kanser merupakan antara penyakit berbahaya yang mengancam nyawa manusia di dunia pada masa ini. Secara umumnya, peningkatan bilangan penghidap kanser seiring dengan proses urbanisasi, amalan gaya hidup, serta peningkatan bilangan warga tua. Oleh sebab itu, pastinya angka ini akan terus bertambah saban tahun jika tiada langkah pencegahan diambil untuk menanganinya. Sebenarnya penyakit kanser dikatakan berpunca daripada berlakunya perubahan genetik pada sel tubuh. Sel yang mengalami perubahan genetik ini membiak secara tidak terkawal dan bilangannya akan meningkat dengan cepat. Apabila sampai ke suatu peringkat, sel kanser ini akan merebak ke pelbagai anggota tubuh melalui aliran darah ataupun cecair badan yang lain.

Namun demikian, sehingga hari ini pakar perubatan masih belum dapat membuktikan penyebab kepada kejadian kanser dengan jelas. Namun, banyak penyelidik berpendapat bahawa terdapat beberapa faktor yang dipercayai menjadi puncanya. Antara faktor tersebut ialah faktor keturunan, iaitu penyebab kepada risiko utama mendapat kanser. Hal ini dibuktikan oleh pakar-pakar perubatan yang mendapati bahawa perubahan genetik yang berlaku pada sel kanser turut dikesan berlaku pada individu yang mempunyai pertalian keluarga terutamanya seperti ibu, bapa,anak, atau adik-beradik. Jadi, faktor keturunan ini merupakan perkara yang berlaku di luar kawalan manusia dan sukar dielak.

Selain itu, perubahan corak hidup pada masa ini diyakini turut menjadi pendorong kepada peningkatan kes penghidap kanser.Faktor lain seperti tabiat merokok dipercayai akan meningkatkan risiko untuk mendapat kanser paru-paru, perut, dan pundi kencing. Jika dahulu kanser paru-paru sering dikaitkan dengan kaum lelaki, tetapi sekarang bilangan wanita yang menghidap kanser paru-paru juga semakin meningkat. Hal ini terjadi ekoran peningkatan bilangan wanita yang merokok pada masa ini. Tambahan pula, ada wanita yang bersuamikan penghisap rokok tegar yang tidak dapat mengelakkan asap rokok suaminya itu setiap hari.

Faktor tabiat pengambilan makanan yang tidak seimbang turut menjadi punca penyakit ini. Penyelidik mendapati bahawa pengambilan makanan yang berlemak dan mempunyai kandungan bahan pengawet dan pewarna yang tinggi secara berlebihan juga menjadi punca terhadap penyakit ini. Di samping itu, orang yang kurang mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan serta kurang senaman tutrut meningkatkan risiko untuk mendapat kanser. Sementara itu, kanser pangkal rahim pula sering berlaku kepada mereka yang memulakan hubungan seksual pada usia muda dan sering bertukar-tukar pasangan, serta mengamalkan seks bebas.
(Kanser Pembunuh Senyap-Dewan Masyarakat Jan 2006)



SKEMA JAWAPAN:

P: Petikan membincangkan punca-punca yang menyebabkan penyakit kanser berlaku dalam kalangan masyarakat

Isi tersurat: Punca-punca

S1: Berlaku perubahan genetik pada sel tubuh.

S2: Faktor keturunan menyumbang risiko utama mendapat kanser

S3: Perubahan genetik yang berlaku pada sel kanser dikesan berlaku pada individu yang mempunyai pertalian keluarga

S4: Perubahan corak hidup diyakini turut mendorong peningkatan penyakit kanser.

S5: Merokok antara aktiviti yang berisiko tinggi untuk mendapat kanser

S6: Pengambilan makanan yang berlemak dan mempunyai kandungan bahan pengawet dan pewarna yang tinggi secara berlebihan turut menjadi punca kanser.

Isi tersirat:Langkah pencegahan

T1: Pengambilan makanan yang seimbang dalam diet seharian

T2: Mengelakkan amalan merokok

T3: Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu

Kesimpulan: Penyakit kanser perlu dicegah agar dapat mengurangkan jumlah kematian akibat penyakit ini.

0 comments: