BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, April 11, 2010

Komsas cerpen Ibu dan Ceper - latihan 9

LATIHAN 9
Baca petikan cerpen dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Saling tak tumpah seperti ibu yang rancak ke sana rancak ke sini seperti air terjun. Ibu tidak boleh tinggal diam sepanjang hari, sama seperti air Sungai Ceper yang bergerak bersama ikan, menampar tebing yang berselekoh, menusuki lubuk-lubuk dalam.
Ibu juga bergerak di mana saja dia berada. Kalau di baruh, ibulah yang menajak dan menyisir selut. Ibulah yang memikul gemal dan tanam benih benih itulah dengan tulang empat kerat ibu yang tidak pernah tidak bermaya itu. Kelak ibulah yang mengejar burung apabila padi menguning. Dan ibu jugalah yang menuai apabila padi masak sampai habis gemal-gemal itu dijunjung naik masuk jelapang.
Ceper pun serupa. Ia memamncutkan iarnya begitu deras bagaikan anak panah yang baru saja lepas daripada busurnya. Ia memancutkan airnya begitu deras bagaikan anak panah yang baru saja lepas dari busurnya. Dan pancutan itu menebuk tebing hingga mencipta lubuk yang dalam-dalam, menyusur dasar bersama ikan-ikan yang bercahaya matanya, bersama anak-anak dan bapa-bapa udang, bersama lumut yang lembut kehijau-hijauan dan bercahaya seperti manik-manik dipanah cahaya lampu.

(i) Siapakah “ibu” dalam cerpen ini? (2 markah)

(ii) Pada pendapat anda, apakah langkah yang dapat dilakukan untuk mngelakkan sunagi ceper daripada banjir? (3 markah)























Skema jawapan:

Latihan
(i) “Ibu” dalam cerpen ceper ini ialah seorang perempuan tua yang rajin bekerja. Ibu bekerja membanting tulang di sawah padi. Ibu mempunyai seorang suami yang suka cengkaih (melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh) burung ketitir.
(ii) Pada pendapat saya, penduduk kampong perlu membersihkan samapah sarap. Sesudah itu, pihak kerajaan wajar menggali bagi memperdalamkan sungai ceper supaya air mengalir dengan lancar menuju ke laut dan banjir kilat tidak berlaku apabila hujan lebat. Kiri dan kanan sungai juga perlu ditebas supaya tidak ada sampah sarap yang memenuhi kembali sungai.

0 comments: