BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 26, 2011

Syair Definisi Orang Berakal -soalan 14

SOALAN 14

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Huraikan maksud rangkap pertama. 2m

ii. Pada pendapat anda, bagaimanakah kehidupan bagi orang yang tidak berilmu? 3m

iii. Nyatakan empat pengajaran yang terdapat dalam puisi tersebut. 4m




SKEMA

i. …orang yang pandai sama taraf dengan para ulama dan ahli agama kerana mereka dapat membimbing manusia untuk mencapai kesejahteraan hidup.

ii. …dipandang rendah oleh masyarakat
…sentiasa hidup dalam kemiskinan dan kesusahan
…ketinggalan zaman kerana serba-serbi tidak tahu
…tidak disukai Allah kerana Allah tidak suka hamba-Nya pemalas

iii. …kita hendaklah membantu orang yang teraniaya untuk menegakkan keadilan
…kita hendaklah berkawan dengan orang yang berbudi pekerti mulia supaya kita tidak terikut-ikut dengan perangai baik mereka
…Kita hendaklah patuh perintah Tuhan supaya mendapat balasan yang baik pada kemudian hari
…Kita hendaklah merendah diri supaya dapat menjalinkan hubungan yang baik dengan sesiapa sahaja
…Kita hendaklah gigih menuntut ilmu dan pandai memilih bahan bacaan agar dapat digunakan ke arah kebaikan.

Syair Definisi Orang Berakal - soalan 13

SOALAN 13

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Jelaskan maksud rangkap tujuh. 2m

ii. Pada pendapat anda, apakah faedahnya mengamalkan nasihat-nasihat yang terdapat dalam puisi di atas? 3m






SKEMA

i. …orang yang pandai tidak bosan menuntut ilmu…mereka juga bijak memilih bahan bacaan

ii. …kita akan menjadi orang yang berilmu dan dihormati dalam masyarakat
…kita disayangi oleh kawan-kawan dan disayangi oleh majikan
…kita akan patuh pada ajaran agama dan menjadi insan yang bertawakal kepada Tuhan.

Syair Definisi Orang Berakal -soalan 12

SOALAN 12

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Nyatakan tiga sifat orang yang berakal. 3m

ii. Pada pendapat anda, mengapakah orang yang berakal akan sentiasa disanjung tinggi? 3m

iii. Jelaskan nilai murni yang terdapat dalam syair ini. 3m





SKEMA

i. …menentang kekejaman
…dapat menyelesaikan masalah yang banyak
…sentiasa mematuhi perintah Tuhan

ii. …kerana bakat dan kebolehan mereka tidak mampu disangkal oleh sesiapa pun.
…kerana mereka menjadi tempat rujukan bagi seseorang yang mempunyai masalah
…kerana mereka boleh dijadikan contoh yang terbaik

iii. …bijaksana…penting untuk menyelesaikan masalah
…kasih sayang…penting bagi mereka yang berakal
…rajin…sentiasa rajin menuntut ilmu

Syair Definisi Orang Berakal - soalan 11

SOALAN 11

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Nyatakan dua ciri orang berakal. 2m

ii. Pada pendapat anda, mengapakah terdapat orang bijak yang turut melakukan perbuatan yang salah? 4m

iii. Huraikan tiga nilai murni yang terdapat dalam syair tersebut. 3m




SKEMA

i. …mampu menyelesaikan masalah yang banyak
…sentiasa patuh akan perintah Tuhan

ii. …mempunyai sikap mementingkan diri
…dipengaruhi oleh perasaan tamak untuk mendapatkan wang atau kuasa
…kurang ilmu agama dan kesedaran moral
…beranggapan bahawa kesalahan yang dilakukan sukar dibuktikan

iii. merendah diri…cth: mereka tidak bersikap angkuh dan bangga akan diri
keikhlasan…cth: sentiasa ikhlas dalam pekerjaan
kerajinan…cth: rajin membaca untuk menambahkan ilmu pengetahuan

Syair Definisi Orang Berakal -soalan 10

SOALAN 10

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Nyatakan tiga kebaikan berkawan dengan orang yang berilmu. 3m

ii. Pada pendapat anda, mengapakah kita mesti melantik seseorang yang berilmu pengetahuan sebagai pemimpin? 3m






SKEMA

i. …akan mengecapi kebahagiaan di dunia…memperoleh kebahagiaan di akhirat…akan membela kita jika dianiaya…dapat mencontohi sikapnya.

ii. …pemimpin itu dapat mengatasi masalah secara bijaksana
…pemimpin itu berkemampuan mengepalai sesebuah organisasi/syarikat/negara
…pemimpin itu akan dihormati oleh semua orang
…pemimpin itu tidak mudah diperdaya oleh orang lain.

Friday, February 25, 2011

Syair Definisi Orang Berakal-soalan 9

SOALAN 9

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)kap

i. Berdasarkan rangkap kelima,keenam, dan ketujuh, nyatakan nilai yang boleh diteladani. 3m

ii. Pada pendapat anda, mengapakah tindakan yang kita lakukan perlu menggunakan akal? 3m

iii. Berikan tiga pengajaran yang terdapat dalam puisi di atas. 3m




SKEMA

i. …bersikap merendah diri…cth: raja tidak bersikap sombong terhadap orang bawahannya atau pekerjanya…pandai menyesuaikan diri…cth: raja pandai menambat hati rakan…rajin…cth: raja banyak membaca buku sambil membuat kupasan.

ii. …untuk mengelakkan musibah yang tidak diingini berlaku…kerja-kerja yang dilakukan lebih cepat dan berkualiti…kerja yang dilakukan akan mendapat pujian dan kebanggaan orang yang menyuruhnya.

iii. kita harus membetulkan kesalahan yang dilihat… cthnya: apabila kesalahan itu berlaku di hadapan mata, lebih-lebih lagi jika kita sebagai seorang ketua.
Kita perlu mematuhi hukum syarak…cth: kita tidak boleh sama sekali melanggar hukum syarak kerana perbuatan itu berdosa…
Kita hendaklah sentiasa membaca…. cth: penyair menekankan membaca boleh memberikan ilmu pengetahuan kepada kita dan banyak permasalahan dapat diselesaikan

Syair Definisi Orang Berakal- soalan 8

SOALAN 8

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Berdasarkan rangkap kelima, nyatakan sikap seseorang yang dikasihi oleh raja.
3m

ii. Pada pendapat anda. mengapakah kita ditegah mengasihi orang yang jahat? 3m

iii. Berikan tiga nilai murni yang terdapat dalam puisi di atas?



SKEMA

i. …orang itu tidak akan berkelakuan tidak senonoh seperti berjalan sesuka hati…orang itu tidak akan menyombong kepada pekerja…orang itu akan bersikap rendah diri dan mahu terus berkhidmat.

ii. …kerana lambat-laun kita akan terpengaruh untuk bersikap jahat juga…segala perlakuannya bertentangan dengan undang-undang…untuk memastikan kita dapat membantu kerajaan menjaga keamanan negara

iii. kepatuhan…penyair menyarankan kita mengikuti tingkah laku anbia dan aulia…kasih sayang…penyair memeparkan tentang sikap mengasihi para sahabat…rendah diri…penyair menjelaskan perlunya bersikap rendah diri kepada kawan.

Syair Definisi Orang Berakal- soalan 7

SOALAN 7

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka

i. Berdasarkan rangkap pertama, kedua dan ketujuh, nyatakan sifat-sifat orang yang berakal. 3m

ii. Pada pendapat anda, apakah kebaikannya jika nasihat dalam syair ini diamalkan dalam kehidupan? 3m








SKEMA

i. …berhati mulia…membawa kebahagiaan kepada orang lain…berfikiran tajam…menjadi ketua dalam pelbagai organisasi…benci akan kekejaman… cinta akan ilmu pengetahuan.

ii. …menjadi orang yang berilmu pengetahuan dan berpendidikan tinggi…disayangi dan digeruni rakan dan musuh…menjadi orang yang rendah diri…menjadi seorang yang bertawakal kepada Allah.

Sunday, February 13, 2011

Syair Definisi Orang Berakal-soalan 6

SOALAN 6
SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.


Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Nyatakan ciri-ciri orang yang berakal dalam rangkap 5, 6 dan 7. 3m

ii. Pada pendapat anda, bagaimanakah seseorang penyair itu dapat memajukan masyarakat? 3m

iii. Huraikan tema dan dua persoalan yang terdapat dalam syair di atas. 3m








SKEMA

i. …orang yang berakal tahu membawa diri iaitu tidak mengada-ngada dan tidak sombong …orang yang berakal akan menjaga tingkah laku, merendah diri dan bermesra dengan rakan-rakan…orang yang berakal tidak bosan menuntut ilmu dan pandai pula memilih bahan bacaan.

ii. …memberi buah fikiran atau idea yang bernas untuk membuka minda dan memotivasikan pembaca…mengkritik kepincangan yang berlaku dalam masyarakat supaya menjadi pengajaran kepada pembaca…menerapkan nilai murni dalam karya supaya dapat diteladani oleh pembaca.

iii. tema…ciri-ciri orang yang berilmu
persoalan;…orang yang pandai dapat membela nasib. Hal ini demikian kerana mereka mampu berfikir dan mengambil keputusan yang tepat…orang yang pandai akan taat perintah Tuhan. Hal ini demikian kerana mereka takut menerima balasan pada hari akh

Syair Definisi Orang Berakal-soalan 5

SOALAN 5
SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.



Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Berdasarkan rangkap 5, apakah tingkah laku yang baik bagi seseorang pekerja? 2m

ii. Berdasarkan syair di atas, kemukakan empat ciri orang berakal. 4m

iii. Huraikan tiga nilai murni yang terdapat dalam syair di atas. 3m







SKEMA

i. tidak mengada-ngada walaupun disayangi oleh majikan…tidak sombong dengan rakan-rakan di tempat kerja

ii. …dimuliakan dalam masyarakat…berkawan dengan orang yang baik dan menjauhkan diri daripada orang yang jahat…taat perintah Tuhan…rajin belajar.

iii. semangat bermasyarakat. cth; kesediaan untuk membuat kerja-kerja kebajikan untuk kepentingan bersama…taat . cth; patuh perintah Tuhan dengan tidak bersikap tamak dan tidak mengambil hak orang lain…kesederhanaan. cth; tidak mengada-ngada atau bertindak luar batasan…rajin. cth: tekun belajar untuk menambah ilmu.

Wednesday, February 9, 2011

Syair Definisi Orang Berakal -soalan 4

SOALAN 4

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.


Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Apakah yang dimaksudkan dengan ungkapan Mencari kupasan jangan tersemu dalam rangkap ketujuh syair tersebut? 2m

ii. Pada pendapat anda, wajarkah kita bersikap “Tiadalah menyombong pada bekerja” seperti yang tertera dalam rangkap kelima puisi ini? Berikan alasan anda. 4m

iii. Nyatakan tiga nilai yang terdapat dalam syair tersebut. 3m





SKEMA

i. …melakukan siasatan atau berfikir agar tidak terpedaya.

ii. tidak wajar bersikap sombong…alasan: Kita perlulah memiliki semangat kerjasama untuk melakukan sesuatu kerja. Hal ini demikian kerana berkemungkinan kita tidak tahu untuk melakukan sesuatu kerja.Jadi, wajarlah kita bertanyakan orang lain yang menjadi rakan sekerja kita. Sikap sombong bertentangan dengan sikap bekerjasama dan memberikan kesan negatif terhadap sesebuah organisasi.

iii. … belas kasihan. cth: belas kasihan kepada orang jahat, maksudnya, berusaha untuk mengajaknya ke arah kebaikan…kesederhanaan. cth: jangan bersikap tamak kerana memberikan kesan negatif…baik hati cth; merendah diri apabila dikasihi raja atau pihak atasan….kerajinan. cth: rajin melakukan kajian penyelidikan bagi mengelakkan diri terpedaya.

Syair Definisi Orang Berakal -Soalan 3

SOALAN 3
SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.


Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Berdasarkan syair, huraikan tanda-tanda orang yang berakal. 3m

ii. Pada pendapat anda, apakah amalan-amalan baik yang terdapat dalam keseluruhan syair? 3m

iii. Huraikan pengajaran yang terdapat dalam syair. 3m







SKEMA

i. …mengasihi semua rakan…tidak melakukan sesuatu yang bercanggah dengan syarak…sentiasa merendah diri … sentiasa berkhidmat.

ii. …cinta akan ilmu dengan cara menelaah tanpa jemu…tidak sombong dengan pekerja dan sentiasa merendah diri…tidak mengasihi orang yang jahat.

iii. Kita hendaklah mengikut jejak langkah orang yang berakal agar mendapat kebahagiaan…kita juga hendaklah tidak sombong dengan orang-orang bawahan…kita hendaklah sentiasa merendah diri agar dihormati oleh rakan.

Syair Definisi Orang Berakal-soalan 2

SOALAN 2
SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.




Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Apakah tema bagi syair di atas? 2m

ii. Bagaimanakah caranya untuk kita memupuk sifat merendah diri dalam kehidupan? 3m

iii. Pada pendapat anda, mengapakah orang yang bijaksana akan sentiasa disenangi oleh orang lain? 4m








SKEMA

i. …martabat dan keistimewaan orang yang bijaksana.

ii. …sentiasa beringat-ingat dan tidak berbangga dengan kelebihan yang dimiliki…kita juga hendaklah sentiasa bertawakal kepada Tuhan dan tidak bersikap sombong.

iii. …kerana mereka sering menghormati orang lain…orang yang bijaksana juga sentiasa menurut perintah syarak …mereka juga menjauhi perkara-perkara yang mungkar … tidak membeza-bezakan taraf hidup mereka dengan sahabat-sahabat yang lain.

Syair Definisi Orang Berakal-soalan 1

SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL

Orang berakal sangat mulia,
Pakaian anbia dan aulia,
Barang siapa mengikut dia,
Itulah tanda orang bahagia.

Kerana ia akalnya tajam,
Menjadi kepala bela bermacam,
Jikalau mata melihatkan kejam,
Disebutlah jalannya ia tersunjam.

Telek pandangan dengan makrifat,
Sangatlah mengasihi tuan dan sahabat,
Tiada mengasihi orang yang jahat,
Takut akhirnya menjadi fazihat.

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja.


Apabila raja kasih sangat,
Makin itu makin ia ingat,
Segala taulannya hatinya dihambat,
Merendahkan diri serta berkhidmat.

Demikian lagi dengar olehmu,
Tanda berakal kasihkan ilmu,
Suka mentelaah tiadalah jemu,
Mencari kupasan jangan tersemu.

RAJA ALI HAJI
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Gambarkan tiga sifat orang yang berakal berdasarkan syair di atas. 3m

ii. Sebagai seorang pelajar, pada pendapat anda bagaimanakah caranya untuk mempraktikkan ilmu yang dipelajari?
Nyatakan tiga cara. 3m

iii. Nyatakan tiga nilai murni yang terdapat dalam syair ini. 3m







SKEMA

i. …menentang kekejaman…tidak mengasihi orang yang jahat…menjauhkan sifat tamak…tidak menyombong diri…merendah diri…rajin belajar/menelaah mata pelajaran

ii. …berkongsi ilmu yang diperoleh dengan rakan-rakan…menjadikan contoh teladan yang diajarkan sebagai panduan hidup…mengaplikasikan ilmu yang diperoleh untuk kemajuan diri dan negara.

iii. …berilmu…yakin diri…bijaksana

Monday, February 7, 2011

Drama GelanggangTuk Wali: Soalan 20

SOALAN 20

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

RIPIN: Wak masuk hutan minggu lepas? (Melihat longgokan akar kayu di hujung beranda)

TUK WALI: Nak dapat banyak tu, sehari suntuk aku di hutan. Bawa bekal nasi lagi!

RIPIN: Dah berpuluh tahun diredah,wak! Tak ada siapa pulak yang menanam semula.

TUK WALI: Kalau ikut petua,ikut pantang larang, sampai anak cucu pun insya-Allah ada lagi.Bila aku cakap fasal pantang-larang, semua orang ketawa. Bila aku bukakan rahsia petua ke hutan, ada orang kata aku ni nak jadi Tarzan. Orang sekarang ni tak berasa malu lagi bila merosakkan…dah hilang rasa hormat mereka pada alam!
RIPIN: Petua yang mana,wak?

TUK WALI: Pokok yang tengah berbunga atau berbuah, jangan ditebang. Pokok yang lebih kecil daripada jari hantu, jangan disentuh. Kalau hati belum pasti, jangan cantas. Kalau belum mengenal, berkenal dulu.

RIPIN: Mereka mencantas, menebang tu pun kerana nak mengenallah, wak!

TUK WALI: Belajarlah mengenal pada ibu, bukan cabut anak.(Kesal) Yang langgar pantang, anak cucu aku jugak. Cakap aku ni tak dihargai langsung.(marah) Si Berahim anak tiri aku tu! Dia murid Si Guan, Guan kedai singse tu! Tunjuk mana pasak bumi, tongkat ali, dikenalkannya rancang besi,rancang tembaga, yang mana raja berangkat, apa khasiat lukai jantan, apa gunanya tengkuk biawak!

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh A.Rahim Abdullah dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka,hlm 190)

i. Apakah petua-petua yang dikatakan oleh Tuk Wali? 3m

ii. Pada pandangan anda, mengapakah Tuk Wali sangat mementingkan penjagaan hutan? 3m

iii. Huraikan nilai-nilai murni yang terdapat dalam drama ini. 3m


SKEMA

i. …pokok yang sedang berbunga atau berbuah tidak boleh ditebang…pokok yang lebih kecil daripada jari hantu tidak boleh disentuh…seseorang yang tidak pasti, tidak boleh mencantas pokok-pokok .

ii. …kerana tanaman herba yang terdapat di hutan akan semakin pupus jika tidak dijaga…dia juga risau kerana orang yang hendak menebang pokok agak banyak, tetapi orang yang hendak menanam pokok itu semula tidak ada…kerana mahu anak cucunya mengenal semua pokok yang ada di hutan, terutamanya pokok herba.

iii. Hormat…cth: Ripin sentiasa menghormati Tuk Wali dan Mak Umi sebagai orang yang lebih tua.
menghargai…cth: Tuk Wali sangat cinta akan alam sekitar.
taat…cth: Anak murid Tuk Wali sangat taat kepada Tuk Wali.

Drama Gelanggang Tuk Wali-soalan 19

SOALAN 19

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

TUK WALI : Kalau Si Piee tu datang ke sini, halaukan dia.

MAK UMI : Tersengkang lagi marah awak pada budak tu?

TUK WALI : Budak kata awak? Dah berjanggut, budak apa ke namanya? Dua ribu ringgit yang dicurinya tu duit tambang aku nak ke Makkah, Umi! Berdikit-dikit aku menabung! Senang saja dia mengambilnya, terbuku dalam hati aku ini tau! Eh,awak kata imam datang tadi, apa mahunya?

MAK UMI : Siak pun ada sama! Nasihat! macam yang dia pesan pada Abang Ngah minggu lepas.

TUK WALI : Boleh! Aku boleh duduk di masjid berzikir terus sampai mati! Tapi , orang patah kaki. urat terkehel tu, siapa nak ubatkan? Budak-budak kilang menjerit histeria beramai-ramai siapa nak menolong?

MAK UMI : Yang itu tak pulak disebut! Bersilat dalam majlis kahwin saja! Kurang manis katanya!

TUK WALI :(Menggantung biola di dinding beranda. TUK WALI kelhatan tersinggung dan marah.) Dah lebih setengah abad aku bersilat! Dulu, semua budak muda dalam kampung ini anak murid aku belaka… Zaman darurat dulu! Aku dilantik jadi ketua mengawal kampung! Dua kali bertempur di hutan, berkumpul semua orang lelaki perempuan, datang pada aku belajar silat. Masa itu, apa yang aku buat semuanya, baik! Semuanya manis! Tapi, bila aku dah tua macam ni, tak manis pulak jadinya.

MAK UMI :Kerana dah tualah jadi tak manis tu!

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh Ismail Kassan dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)




i. Berdasarkan petikan di atas, nyatakan dua sumbangan yang diberikan oleh Tuk Wali kepada masyarakat. 2m

ii. Jelaskan empat usaha yang dapat anda lakukan untuk memelihara khazanah budaya bangsa. 4m

iii. Berikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas, dan dua persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan drama. 3m


















SKEMA

i. …mengubati orang patah kaki / urat terkehel…memulihkan budak-budak kilang yang menjerit histeria.

ii. …menjadikannya sebagai ilmu untuk dipelajari…membimbing generasi baharu untuk menghargai khazanah budaya bangsa…mempromosikan / mengiklankan dalam internet.

iii. dalam petikan:
…cabaran dan kekangan mempertahankan budaya bangsa.cth: Tuk Wali dilarang beraksi di gelanggang persilatan.
keseluruhan drama:
…keruntuhan akhlak dalam kalangan generasi muda. Cth : Piee mencuri wang tabungan Tuk Wali.
…penyalahgunaan dadah.Cth: Piee terlibat dengan penagihan dadah menyebabkan Tuk Wali tidak lagi menerima kehadirannya lagi di rumah..

Sunday, February 6, 2011

Drama Gelanggang Tuk Wali-soalan 18

SOALAN 18

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

MAK UMI : Siak pun ada sama! Nasihat! macam yang dia pesan pada Abang Ngah minggu lepas.

TUK WALI : Boleh! Aku boleh duduk di masjid berzikir terus sampai mati! Tapi , orang patah kaki. urat terkehel tu, siapa nak ubatkan? Budak-budak kilang menjerit histeria beramai-ramai siapa nak menolong?

MAK UMI : Yang itu tak pulak disebut! Bersilat dalam majlis kahwin saja! Kurang manis katanya!

TUK WALI :(Menggantung biola di dinding beranda. TUK WALI kelhatan tersinggung dan marah.) Dah lebih setengah abad aku bersilat! Dulu, semua budak muda dalam kampung ini anak murid aku belaka… Zaman darurat dulu! Aku dilantik jadi ketua mengawal kampung! Dua kali bertempur di hutan, berkumpul semua orang lelaki perempuan, datang pada aku belajar silat. Masa itu, apa yang aku buat semuanya, baik! Semuanya manis! Tapi, bila aku dah tua macam ni, tak manis pulak jadinya.

MAK UMI :Kerana dah tualah jadi tak manis tu!

TUK WALI : Aku buat benda yang sama jugak! Aku bukan ajar budak-budak tu merompak!

MAK UMI : Jangan marah saya! Imam yang kata macam tu!

TUK WALI : Apa awak jawab?

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh Ismail Kassan dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Mengapakah Tuk Wali marah apabila Mak Umi menyatakan pesanan Imam dan Siak? 3m

ii. Pada pendapat anda, wajarkah Siak dan Imam melarang pekerjaan Tuk Wali?3m

iii. Nyatakan satu latar tempat yang terdapat dalam petikan dan dua latar tempat yang terdapat dalam drama. 3m

SKEMA
1. …kerana Imam dan Siak memintanya agar tidak lagi bersilat di gelanggang dan usianya sepatutnya dihabiskan di masjid….juga tak puas hati kerana perihalnya yang membantu orang kampung yang patah kaki, terkehel, dan histeria tidak pula menjadi teguran imam dan Siak.

2. tudak wajar. .. kerana Tuk Wali sentiasa solat berjemaah di masjid dan tidak pernah lupa menunaikan kewajipannya di masjid….Tuk Wali banyak berjasa kepada penduduk kampung…jasa Tuk Wali harus disanjung tinggi.

3. dalam petikan: beranda rumah Tuk Wali. Cth: Tuk Wali menggantung biola di dinding beranda..
keseluruhan drama: gelanggang silat. Cth: Tuk Wali bersilat di gelanggang di depan rumahnya dan berkelahi dengan Siak di tempat tersebut. …dalam rumah.Cth: Tuk Wali dan Mak Wali bertengkar di dalam rumah itu dan di rumah itu juga Tuk Wali ditikam oleh cucu tirinya,Piee.

Friday, February 4, 2011

Drama Gelanggang Tuk Wali-soalan 17

SOALAN 17

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Masuk SIAK bersama-sama IMAM. Mereka terkejut melihat RIPIN memegang keris, dan TUK WALI terbujur kaku. Mereka menyangka RIPIN yang membunuh TUK WALI.

IMAM :Ripin! Apa yang engkau buat ni? Ya, Allah! Engkau bunuh Tuk Wali? Kenapa? (RIPIN masih berlutut sambil menekup mukanya. Dia tidak mempedulikan langsung kata-kata IMAM).

SIAK : Engkau murid terbaik Tuk Wali! Engkau memang layak menerima keris pusaka itu. Tapi, kenapa engkau dapatkan keris itu dengan cara salah? Kenapa mesti membunuh guru engkau sendiri?

RIPIN bangkit berdiri apabila mendengar suara SIAK. Dia memandang wajah SIAK dengan wajah yang bengis dan penuh dendam.

RIPIN : Orang tua jahanam! Engkau dah bunuh Tuk Wali, sekarang datang meracau di sini fasal keris itu? Engkau mau keris ini? (Ketawa) Memang aku akan hadiahkan keris ini kepada engkau orang tua jahanam!

IMAM : Ripin! Apa yang engkau cakap ni? Engkau bagi keris tu kepada aku, Ripin! Keris itu sepatutnya berada di masjid! Selepas kematian Tuk Wali, keris itu mesti kembali semula ke pangkal. Engkau tidak berhak atas keris itu.

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh Ismail Kassan dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka,hal. 225 - 227)

i. Terangkan maksud kata meracau dalam petikan di atas. 2m

ii. Pada pendapat anda, mengapakah Imam dan Siak menuduh Ripin membunuh Tuk Wali? 3m

iii. Nyatakan dua perwatakan Ripin yang terdapat dalam petikan dan dua perwatakan Ripin yang terdapat dalam keseluruhan drama. 4m



SKEMA
i. …bercakap tidak tentu fasal / tidak keruan

ii. …kerana Ripin yang berdiri bersebelahan mayat Tuk Wali…Ripin sedang memegang keris yang berlumuran darah…Ripin yang kononnya sangat memerlukan keris itu untuk menjadi guru silat.

iii. dalam petikan:
bersemangat juang. cth: Ripin berazam mahu menuntut bela atas kematian Tuk Wali…cekap dalam persilatan.cth: Ripin ialah anak murid Tuk Wali yang terbaik
keseluruhan drama:
rendah diri. Cth: Ripin enggan mewarisi Keris Ganja Seiras Naga Berjuang kerana masih banyak perkara yang belum dipelajari…menghormati orang tua. Cth: Ripin menghormati Tuk Wali yang mahir dalam ilmu persilatan dan pandai bergurau senda dengan Tuk Wali.

Thursday, February 3, 2011

Drama Gelanggang Tuk Wali-Soalan 16

SOALAN 16

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

TUK WALI: Aku yang dijemput, Umi! Silap ke Haji Kodri menjemput aku, atau aku yang silap dengar! Tuan rumah majlis tu mahu aku turun ke gelanggang.

MAK UMI: Awak tolaklah dengan baik, mereka tentu akan faham!

TUK WALI: Engkau mahu aku duduk saja tepi gelanggang? Tak mampu aku jadi penonton,Umi! Lebih setengah abad aku yang ditonton! Kaki dan tangan aku ni akan bergerak sendiri,Umi! Sakit dada aku kalau terus menahan kaki dan tangan ini bersilat. Tak terdaya aku mengawalnya, Umi.

MAK UMI: Bukan ke awak sendiri yang berkata! Raja dalam diri ialah hati, raja itu mesti putih warnanya. Raja itu kalau berpakaian iman, hasil perintahnya akan aman. Tapi, kalau sang raja memakai amarah nafsunya maknanya iblis yang memerintah.

TUK WALI: Jadi, aku ini?...

MAK UMI: (Memotong dialog Tuk Wali) Ha, janganlah menyaring songsang pulak! Kalau songsang awak menyaring… songsanglah hasilnya. (MAK UMI membawa bekas tepak sirih lain masuk ke dalam rumah.)

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh Ismail Kassan dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka,hal. 201)

i. Bagaimanakah keadaan Tuk Wali apabila mendengar gong dan gendang berbunyi? 3m

ii. Nyatakan langkah-langkah untuk menyemai semula minat mempelajari ilmu persilatan dalam kalangan generasi muda. 3m

iii. Nyatakan satu persoalan yang terdapat dalam petikan dan dua persoalan yang terdapat dalam keseluruhan drama. 3m




SKEMA

i. sangat gelisah kerana tidak mahu menjadi penonton sebaliknya mahu ditonton… kaki dan tangannya akan bergerak sendiri…dadanya akan sakit kerana menahan kaki dan tangannya daripada bersilat.

ii. …mewajibkan pelajar mempelajari ilmu pertahanan diri dalam aktiviti kokurikulum di sekolah…kementerian kebudayaan membayar gaji yang tinggi kepada guru silat yang mengajar para belia…mengadakan persembahan persilatan kepada masyarakat umum…

iii. dalam petikan: perubahan zaman menyebabkan nilai-nilai budaya dilupakan. Cth: Tuk Wali tidak dihormati lagi sebagai guru silat dan terdapat segelintir pemuda yang enggan belajar silat.
keseluruhan drama: keruntuhan akhlak. Cth: kelakuan empat orang pemuda yang menyanyi dan menari di halaman rumah Tuk Wali kerana mereka tidak tahu adab berada di rumah orang…Perasaan dendam menguasai diri. cth: Siak menghasut orang-orang masjid memulaukan Tuk Wali mengahwini bekas tunangnya, Mak Umi.

Wednesday, February 2, 2011

Drama Gelanggang Tuk Wali - soalan 15

Soalan 15

MAK UMI : Tengok! Tak ada apa pun yang diambilnya! Janganlah marah sampai melalut begitu!

TUK WALI : Kamu ni sayang tak kena tempat, Umi! Budak ni dah rosak taU! Hei, Piee! Engkau berambus sekarang! Aku tak mau tengok muka kau lagi di sini. Kalau engkau datang juga, aku rembat kaki kau dengan kayu tembung tu! Pergi!

MAK UMI : Pergilah , Piee! Balik! Awak ni kalau ya pun nak marah, janganlah depan orang! Jagalah sikit air muka budak tu! Dia pun ada maruah!

TUK WALI : Hem! Dia sendiri yang patut jaga maruah dia, bukan aku, kamu ingat budak macam tu ada maruah ke? Kalau dia reti malu, takkan diambilnya dadah haram tu!

MAK UMI : Tapi, marah awak ni tak menolong dia pun!

TUK WALI : Pujuk aku, nasihat aku selama ini pernah dianggapnya menolong? Duit untuk aku nak ke Makkah dicuri! Ha! Itu yang benar pun, menolong dia hisap dadah! Entah puaka mana yang dah merangsang dalam kepala dia agaknya.

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh A.Rahim Abdullah dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

1. Apakah hubungan antara Tuk Wali dengan Piee? 2m

2. Apakah peristiwa yang berlaku hingga menyebabkan Tuk Wali begitu marah? 3m

3. Nyatakan dua nilai dan pengajaran yang terdapat dalam drama di atas. 4m





SKEMA
1. ….Tuk Wali merupakan datuk tiri kepada Piee.

2. …kerana mengesyaki Piee mencuri barangnya apabila dia terlihat Piee berbaring di katilnya…semua nasihat yang diberikan oleh Tuk Wali sebelum ini tidak diendahkan oleh Piee….Piee juga pernah mencuri duit simpanan Tuk Wali.

3. …hormat-menghormati. Kita hendaklah saling menghormati agar hidup lebih sejahtera. Cth: Ripin dan Mariam sangat menghormati Tuk Wali selaku guru silat mereka. Nilai kedua bersabar kita hendaklah sentiasa bersabar agar dapat menempuh dugaan dalam hidup. Cth: Tuk Wali tetap bersabar walaupun dipersendakan oleh orang kampung semasa majlis kenduri kahwin di rumah haji Kodri.

Tuesday, February 1, 2011

Drama Gelanggang Tuk Wali - Soalan 14

Soalan 14

SIAK: Kamu jangan marah atau syak wasangka buruk pulak pada kami ni, Umi! Ini tanggungjawab kami sebenarnya!

MAK UMI: Usahlah berlapis berkias lagi, Siak! Aku ni dah tua, bukan macam dua puluh tahun dulu! Cuba katakan apa ceritanya? Apa halnya yang menghantar kamu ke mari ni?

IMAM: Tuk Wali masih mengajar silat lagi, Umi?

MAK UMI: Mengajar, Kenapa?

SIAK: Mengajar silat untuk orang muda, memang elok, Umi!

MAK UMI: Ada ke yang tak eloknya?

SIAK: Yang tak eloknya, bila dah tua macam kita ni pun masih bersilat juga di gelanggang. Bersepak terajang, kadangkala tu sampai bergumpal-gumpal. Tak manis ditengok orang.

MAK UMI: Maksud Imam, Tuk Wali? Dia dijemput main silat di majlis kahwin tu salah? Mazhab baru ke ni?

SIAK: Dah sebaya kita ni, Umi! Kan elok kalau habiskan masa di masjid ! Beramal!
MAK UMI: Tuk Wali tak pernah tinggal berjemaah Maghrib sampai Isyak, Subuh pun! Semabahyang sunatnya? Tak pernah pulak aku mengiranya entah berapa puluh rakaat satu malam! Di mata aku tak ada apa salahnya?

(Dipetik daripada drama “Gelanggang Tuk Wali”, oleh Ismail Kassan,
dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka,hal.195)





1. Mengapakah Siak dan Imam tidak bersetuju Tuk Wali terus bersilat di gelanggang? 2m

2. Sekiranya anda ada di tempat itu, dan anda menyebelahi Mak Umi, cuba nyatakan kewajaran Tuk Wali terus bergiat dalam persilatan di gelanggang. 3m

3. Jelaskan satu persoalan dalam petikan, dan dua persoalan daripada keseluruhan drama “Tuk Wali”. 3m


SKEMA
1. …kerana mereka merasakan usia Tuk Wali sudah tidak sesuai dengan kegiatan itu…Tuk Wali elok beramal di surau sahaja dan meninggalkan kegiatan itu kerana bersepak terajang dan bergumpal-gumpal tidak elok dipandang.

2. …aktiviti itu ialah kegiatan kesenian Melayu yang perlu dipertahankan. ..Tuk Wali tidak salah kerana dia menggalakkan anak-anak muda meneruskan kegiatannya…supaya orang muda dapat menunjukkan minat yang tinggi terhadap kebudayaan dan tidak melupakan kebudayaan sendiri.

3. dalam petikan: …perbezaan pendapat kelangsungan persilatan di gelanggang…
cth: Siak tidak setuju Tuk Wali bersilat di gelanggang tetapi Mak Umi tetap mempertahankannya.
keseluruhan drama: cemburu. cth: Siak cemburu kerana bekas tunangnya dahulu iaitu Mak Umi memilih Tuk Wali sebagai pasangan hidup….sikap tidak mengenang budi. Cth: Piee anak tiri Tuk Wali mencuri kertas dan biola kepunyaan Tuk Wali.

Drama Gelanggang Tuk Wali-soalan 13

SOALAN 13

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

RIPIN: Wak masuk hutan minggu lepas? (Melihat longgokan akar kayu di hujung beranda)

TUK WALI: Nak dapat banyak tu, sehari suntuk aku di hutan. Bawa bekal nasi lagi!

RIPIN: Dah berpuluh tahun diredah,wak! Tak ada siapa pulak yang menanam semula.

TUK WALI: Kalau ikut petua,ikut pantang larang, sampai anak cucu pun insya-Allah ada lagi.Bila aku cakap fasal pantang-larang, semua orang ketawa. Bila aku bukakan rahsia petua ke hutan, ada orang kata aku ni nak jadi Tarzan. Orang sekarang ni tak berasa malu lagi bila merosakkan…dah hilang rasa hormat mereka pada alam!

RIPIN: Petua yang mana,wak?

TUK WALI: Pokok yang tengah berbunga atau berbuah, jangan ditebang. Pokok yang lebih kecil daripada jari hantu, jangan disentuh. Kalau hati belum pasti, jangan cantas. Kalau belum mengenal, berkenal dulu.

RIPIN: Mereka mencantas, menebang tu pun kerana nak mengenallah, wak!

TUK WALI: Belajarlah mengenal pada ibu, bukan cabut anak.(Kesal) Yang langgar pantang, anak cucu aku jugak. Cakap aku ni tak dihargai langsung.(marah) Si Berahim anak tiri aku tu! Dia murid Si Guan, Guan kedai singse tu! Tunjuk mana pasak bumi, tongkat ali, dikenalkannya rancang besi,rancang tembaga, yang mana raja berangkat, apa khasiat lukai jantan, apa gunanya tengkuk biawak!

RIPIN: Masya-Allah! Semuanya diajar,wak?

TUK WALI: Semuanya, Ripin! Kau tahu apa dah jadi? Berahim masuk hutan bekal tali sigai dengan kayu umpil, tpi si Guan masuk hutan dengan traktor, bawa buruh lagi dua tiga orang. Pokok besar betis ni, besar tiang rumah tu, habis dicabut. Bila cabut. Bila cabut, mana nak datang benih?

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh A.Rahim Abdullah dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

1. Nyatakan pendirian Tuk Wali terhadap alam sekitar. 2m

2. Jelaskan pendapat anda tentang kebaikan perubatan tradisional berbanding dengan perubatan moden. 4m

3. Huraikan satu perwatakan Tuk Wali dalam petikan dan dua perwatakan lain yang terdapat dalam keseluruhan drama tersebut. 3m

SKEMA:
1. …Mengamalkan pantang larang semasa ingin menebang pokok di hutan…kerosakan hutan disebabkan oleh generasi sekarang yang melanggar pantang larang..

2. …lebih murah dan mudah diperoleh…tidak mempunyai bahan kimia yang berbahaya…tidak mendatangkan kesan sampingan…berupaya menyembuh penyakit yang kronik.

3. dalam petikan: seorang yang sangat cinta akan alam sekitar
keseluruhan drama: seorang yang berpendirian tegas…seorang yang mempunyai pengetahuan agama yang luas dan mahir dalam ilmu persilatan.