BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 27, 2010

Prosa:Hikayat Khoja Maimun-Soalan 19

Soalan 19

Baca petikan prosa klasik di bawah ini dengan teliti,kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Maka Taif pun berkata,”Hai perempuan, siapa engkau ini dan apa katamu?” Maka sahut perempuan itu,”Akulah yang mengawal istana raja itu. Telah aku keluarlah, siapa dapat kembalikan aku ke istana ini?” Maka kata Taif,”Apa erti katamu itu?” Maka kata perempuan itu,”Bahawa Raja Tabristan ini berpalinglah daulatnya dan umurnya pun singkatlah.” Maka sahut Taif,”Hai perempuan, betapakah perinya engkau kembali ke istana raja ini dan daulatnya raja pun akan bertambah-tambah dan umurnya pun dilanjut akan Allah?” Maka kata perempuan itu,”Sungguh-sungguhkah engkau hendak berbuat kebaktian akan raja itu? Jika engkau hendak akan bertambah-tambah daulatnya raja kamu itu dan umurnya pun dilanjutkan Allah, hendaklah engkau bunuh akan anakmu yang engkau kasihkan dengan tulus hatimu, supaya segera aku kembali ke istana raja kamu itu!” Telah Taif mendengar kata perempuan itu maka Taif pun segeralah ditangkap tangan anaknya. Maka segera dipegangkannya oleh perempuan itu seraya katanya,”Jangan engkau bunuh anakmu itu! Bahawa sesungguhnyalah telah kembalilah aku ke istana raja kamu, daripada tulus hati kamu dengan ikhlasnya hati kamu mengerjakan pekerjaan tuanmu itu. Adalah Allah Taala memberi balasan atas kejujuranmu dan keikhlasanmu kerana yang sempurna adalah Allah Taala jua. Maka raja kamu berbahagialah ia, dan daulatnya pun bertambah-tambah dan umurnya pun dilanjutkan Allah Taala!” Maka Taif pun dilepaskannya tangan anaknya itu lalu dibawanya kembali ke rumahnya.

((Dipetik daripada prosa tradisional “Hikayat Khoja Maimun” dalam antologi Harga Remaja, hal.81 -82,Dewan Bahasa dan Pustaka 2009)

i. Bagaimanakah perempuan itu masuk ke dalam istana tanpa membunuh anak Taif? 2m

ii. Berdasarkan petikan di atas, siapakah perempuan yang berkata-kata itu dan apakah keistimewaannya? 3m

iii. Pada pendapat anda, apakah amalan yang perlu dipraktikkan dalam kehidupan seharian? 3m



SKEMA

i. …kerana Taif telah bersetuju membunuh anaknya dengan hati yang ikhlas

ii. …pengawal istana. keistimewaan perempuan itu jika dia dapat masuk ke dalam istana ialah daulat Raja Tabristan akan bertambah…umur Raja Tabristan bertambah lanjut

iii. …membaca untuk menambah pengetahuan…memakan makanan yang berkhasiat dan seimbang…bersenam secara berterusan dan mengamalkan gaya hidup sihat.

0 comments: