BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 27, 2010

Prosa:Hikayat Khoja Maimun-Soalan 17

Soalan 17

Baca petikan prosa klasik di bawah ini dengan teliti,kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Setelah dilihat oleh Bayan kelakuan Bibi Zainab membunuh Tiung itu tiada dengan semena-mena, maka ia pun mendiamkan dirinya berbuat tidur. Maka isteri Khoja Maimun pun pergilah mendapatkan Bayan itu serta dibangunkannya. Maka Bayan pun berpura-pura terkejut seraya berkata,”Apakah pekerjaan tuan hamba membangunkan hamba ini dan hendak ke mana tuan maka datang malam-malam buta ini?” Maka datang ujar Bibi Zainab,”Hai Bayan, berilah aku izin supaya aku pergi mendapatkan anak raja itu, kerana aku sangat berahi akan dia! Betapakah bicaramu?”

Setelah Bayah mendengar kata Khoja Maimun itu lalu ia pun fikir seketika di dalam hatinya. “Jikalau tiada kuturutkan kehendaknya kalau-kalau aku diperbuatnya seperti Tiung itu! Jikalau demikian, baiklah kusuruhkan ia pergi tetapi insya-Allah Taala perempuan ini aku perlalaikan juga akan dikau!” Setelah sudah ia berfikir itu maka ujarnya,”Hai Siti yang mulia yang amat elok paras, jikalau demikian baiklah tuan segera mendapatkan anak raja itu, kerana tuan sudah berjanji dengan dia, supaya jangan kedapatan kata kepada anak raja itu kelaknya! Tuan pun sangat bebal oleh bertanya kepada Tiung itu daripada sebab dia pun ingin juga, bagaimanapun adalah dengkinya juga akan tuannya, baiknya belum terlanjur fikirnya pekerjaan tuan. Jikalau sudah, ialah esok yang memberitahu kepada tuan yang laki-laki! Adapun akan bahagian hamba ini haraplah tuan yang kejahatan sekalipun pekerjaan tuan, insya-Allah Taala di atas hamba membaikkan dia.

((Dipetik daripada prosa tradisional “Hikayat Khoja Maimun” dalam antologi Harga Remaja)

i. Berikan maksud aku perlalaikan juga akan dikau. 2m

ii. Nyatakan tiga perbuatan yang menunjukkan kebijaksanaan Bayan. 3m

iii. Apakah yang anda akan lakukan bagi mengelakkan rakan anda daripada melakukan perbuatan yang salah?
Kemukakan tiga pendapat anda. 3m




SKEMA
i. …maksudnya..aku lekakan

ii. …berpura-pura tidur bagi mengelakkan tuannya tahu yang dia melihat kejadian Tiung dibunuh…berpura-pura memberikan keizinan…berfikir sebelum mengambil tindakan…

iii. …menasihatinya dengan cara yang lemah lembut..mengajaknya mengingati dan mematuhi ajaran agama…memberitahu kesan buruk yang akan ditanggung sebagai akibat perbuatan salah itu.

0 comments: