BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 31, 2010

Drama:Gelanggang Tuk Wali-Soalan 1

SOALAN 1

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

TUK WALI: (Bangun dan mengingati sesuatu) Di rumah Haji Kodri tadi aku tau aku memang sengaja dimalukan. Aku tau mereka Cuma jadikan Si Piee tu kambing hitam! Sasarannya aku, umi! Aku! Mereka mempersendakan tiap gerak dan kata-kata aku! Sampaikan cara aku bersamping pun dipersenda! Tapi, aku tak peduli semua itu. Buruk sangat ke tingkah laku ni? Aku Cuma bersilat dalam gelanggang! Silat itulah yang aku gerakkan sejak 50 tahun lalu! Dulu, semua jurus, pengunci dan penangkis pukulan itu dikagumi, dipuji dan dianggap hebat. Tiap gelanggang bila aku bersilat, penuh sesak orang datang nak melihat dan mencuri gelak!(Hampa). Tapi, sekarang tiap langkah aku baik di luar apalagi di dalam gelanggang, dicemuh, dihina dan diketawakan! Apa salah aku pada mereka, Umi! Besar sangat ke dosa aku ni? Cuma kerana terus bersilat?

Aku Cuma tahu bersilat, mencari akar kayu, meracik, mengurut bila ada yang patah atau terkehel, mengubat orang sakit yang sudah tidak diterima doktor! Kerja pinang-meminang, jadi tuk mudin pun aku! Menggali liang tubuh pun aku! Sampaikan nak mandi mayat pun aku dicari. Tapi,kerana aku terus bersilat maka aku dicemuh, dihina sehina-hinanya! Adil ke, Umi? Adil ke? Aku tidak pernah minta disanjung! Aku tak tergamak nak minta upah setiap kali menolng orang! Tak sampai hati aku,Umi! Tapi, mereka sampai hati menjatuhkan maruah aku! Mereka tergamak menghina dan mempermainkan aku di majlis orang! Aku malu Umi! Malu!

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh A.Rahim Abdullah dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Apakah yang dimaksudkan oleh Tuk Wali dengan mengatakan Aku tau mereka Cuma jadikan Si Piee tu kambing hitam! dalam petikan di atas? 2m

ii. Sekiranya anda anak murid yang paling rapat dengan Tuk Wali, nyatakan tindakan-tindakan yang patut anda lakukan untuk menjernihkan keadaan. 4m

iii. Berikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas dan dua persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan drama. 3m




SKEMA
i. …orang kampung menjadikan Piee ,anak tiri Tuk Wali sebagai alat untuk mempersendakan Tuk Wali dari segi tingkah laku sehinggalah setiap perbuatannya.

ii. …memberikan galakan dan sokongan kepada Tuk Wali…menasihati Tuk Wali supaya jangan mudah berkecil hati dengan kata-kata orang…menaikkan semangat Tuk Wali supaya meneruskan perjuangan mengangkat ilmu persilatan…meyakinkan orang kampung bahawa tanggapan negatif mereka terhadap Tuk Wali adalah tidak benar

iii. dalam petikan: pandangan negatif masyarakat terhadap dunia persilatan…
keseluruhan drama: cabaran dan kekangan mempertahankan warisan budaya… penyalahgunaan dadah dalam kalangan anak muda

0 comments: