BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 27, 2010

Prosa:Hikayat Khoja Maimun-Soalan 16

SOALAN 16

Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

“Hai Raja, kepada hati raja hamba ini seperti perempuan yang lain itukah? Maka raja tiada tahu malu dan sopan kepada segala manusia dan tidak takut akan azab Allah Taala. Jikalau hamba mengerjakan pekerjaan yang demikian itu dan lagi tiada diperkenankan oleh Allah sebagai lagi tiada pada segala makhluk,muka yang mana hamba hendak pandangkan kepada orang, dan apalah jawab tatkala di Padang Masyar di hadapan penghulu hamba Yang Maha Mulia itu. Bahawa sesungguhnya pekerjaan itu akan masyhur juga akhirnya dan lagi apabila didengar oleh suami hamba, nescaya matilah hamba dibunuhnya. Syahadan lagi jikalau perempuan yang tiada berbudi lagi hina zahil akalnya itu redalah ia dapat malu dianya, tiada takut azab Allah Taala di dalam neraka jahanam lima ratus ribu tahun lamanya itu, tiada ia takut asalkan ia dapat. Demikianlah hamba dengar perihal orang yang menduakan suaminya itu. Adapun raja jikalau hamba hendak berbuat khianat atas hamba raja dapat hamba perikan dia itu.”

Setelah didengar oleh raja kata isteri saudagar itu, maka raja pun tersenyum lalu bertitah “Hai ibuku, bahawa sesungguhnya telah taubatlah hamba daripada pekerjaan yang jahat ini!” Maka emas yang dibawanya itu pun habislah diberi raja kepada isteri saudagar itu.

(Dipetik daripada “Hikayat Khoja Maimun”, diselenggarakan oeh Abdul Rahman Kaeh dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
i. Berikan maksud pekerjaan itu akan masyhur. 2m

ii. Mengapakah isteri saudagar tidak mahu melakukan perbuatan menduakan suami? Nyatakan tiga sebab berdasarkan petikan di atas. 3m

iii. Pada pandangan anda, apakah langkah-langkah yang dapat dilakukan untuk mengelakkan dugaan seperti yang dihadapi oleh isteri saudagar?
Kemukakan tiga langkah yang sesuai. 3m





SKEMA
i. maksudnya…perbuatan itu tersebar

ii. …dia tidak mahu menanggung malu…dia takut dibunuh oleh suaminya…dia takut akan soal jawab di padang mahsyar…dia takut dimasukkan ke dalam neraka selama lima ratus ribu tahun.

iii. …banyakkan berdoa kepada Tuhan…tinggal sementara dengan keluarga…membataskan pergaulan dengan orang lain…banyakkan beribadat bagi meningkatkan keimanan diri.

0 comments: