BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 27, 2010

Prosa:Hikayat Khoja Maimun-Soalan 13

SOALAN 13

Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Setelah didengar oleh saudagar titah raja itu, maka sembah saudagar itu, “Ya tuanku, di manakah tuanku tahukan isteri hambamu?” Maka dikhabarkan oleh raja segala perihal ehwalnya itu, habis dikatakan kepada saudagar itu. Setelah sudah berkata-kata, maka saudagar pun bermohonlah kepada raja itu hendak kembali ke negerinya kerana musim pun sudah sampai. Maka ia pun memberi anugerah saudagar itu, dipersalinnya dengan pakaian yang mulia-mulia. Setelah sudah, saudagar itu menjunjung duli yang mulia-mulia. Setelah sudah, saudagar itu menjunjung duli lalu berjalan ke negerinya. Setelah sampai kepada isterinya kasih saudagar pun makin sangat bertambah-tambah kepada isterinya.

Maka kata Bayan,”Demikianlah hikayat orang yang bijaksana, hartanya pun banyak diperolehnya dan nama yang jahat pun dilepaslah. Bermula nama yang baik juga diperolehnya, disebut orang dari dunia datang ke akhirat. Akan sekarang baiklah tuan hamba pergi kerana anak raja itu menanti tuan.” Maka isteri Khoja Maimun pun turunlah berjalan baru tiga langkah, maka hari pun siang, lalu balik ke rumahnya duduk dengan percintaannya serta berahinya akan anak raja itu.

(Dipetik daripada “Hikayat Khoja Maimun”, diselenggarakan oeh Abdul Rahman Kaeh dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka,hal.93)


i. Apakah maksud rangkai kata segala perihal ehwalnya? 2m

ii. Apakah kisah orang yang bijaksana yang terdapat dalam petikan? 3m

iii. Isteri Khoja Maimun masih gagal menemui putera raja. Pada pendapat anda, mengapakah seorang isteri perlu menjaga maruah diri? 3m





SKEMA
i. …semua yang berkaitan dengan kejadian yang berlaku

ii. …kisah orang yang bijaksana adalah tentang harta banyak yang diperolehnya…dapat menghilangkan nama yang buruk…nama yang baik juga diperoleh yang akan disebut orang dari dunia hingga ke akhirat.

iii. …untuk menimbulkan kepercayaan dan penghormatan orang ramai terhadapnya…untuk menjaga nama, maruah suami dan keluarganya…untuk menjamin keharmonian pasangan suami isteri.

0 comments: