BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 31, 2010

Drama:Gelanggang Tuk Wali-Soalan 7

SOALAN 7

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

MAK UMI: (Lembut) Ripin kan ada, murid awak yang lain tu semuanya boleh bersilat! Biarlah mereka saja yang turun ke gelanggang.

TUK WALI: Aku yang dijemput, Umi! Silap ke Haji Kodri menjemput aku, atau aku yang silap dengar! Tuan rumah majlis tu mahu aku turun ke gelanggang.

MAK UMI: Awak tolaklah dengan baik, mereka tentu akan faham!

TUK WALI: Engkau mahu aku duduk saja tepi gelanggang? Tak mampu aku jadi penonton,Umi! Lebih setengah abad aku yang ditonton! Kaki dan tangan aku ni akan bergerak sendiri,Umi! Sakit dada aku kalau terus menahan kaki dan tangan ini bersilat. Tak terdaya aku mengawalnya, Umi.

MAK UMI: Bukan ke awak sendiri yang berkata! Raja dalam diri ialah hati, raja itu mesti putih warnanya. Raja itu kalau berpakaian iman, hasil perintahnya akan aman. Tapi, kalau sang raja memakai amarah nafsunya maknanya iblis yang memerintah.

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh Ismail Kassan dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka,hal. 201)

i. Walaupun sudah tua, mengapakah Tuk Wali masih menerima jemputan untuk bersilat dalam sesuatu majlis? 3m

ii. Pada pendapat anda, mengapakah silat tradisional semakin kurang digemari oleh anak remaja sekarang? 3m

iii. Berikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan dan dua pengajaran lain yang terdapat dalam keseluruhan drama. 3m





SKEMA

i. Tuk Wali masih menerima jemputan kerana tidak sanggup duduk di tepi gelanggang, sekadar menjadi penonton disebabkan lebih 50 tahun dirinya yang menjadi tontonan…apabila gong dan gendang silat dipikul, kaki dan tangannya akan bergerak sendiri…sakit dadanya kalau terus menahan kaki dan tangannya daripada bersilat.

ii …kerana anak muda sekarang gemar aktiviti yang lebih lasak seperti ragbi dan futsal…bagi mereka yang meminati seni mempertahankan diri, mereka lebih cenderung memasuki kelab tekwando atau karate…kurangnya tempat yang menawarkan latihan silat tradisional disebabkan kekurangan jurulatih mahir.

iii. dalam petikan: Kita perlu mempertahankan seni mempertahan diri .Cth: Tuk Wali berterusan mengajar silat tradisional di gelanggang di rumahnya
keseluruhan drama: Kita hendaklah menjaga tutur kata apabila berbicara dengan orang yang lebih tua..Cth: Pemuda 1.pemuda 2.pemuda 3 dan pemuda 4 bersikap biadab terhadap Tuk Wali tidak boleh diikuti…Kita sepatutnya membalas jasa orang yang banyak berkorban untuk kita. Cth: Piee, yang bukan sahaja menagih dadah,tetapi mencuri dan akhir sekali membunuh Tuk Wali janganlah diteladani.

0 comments: