BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 31, 2010

Drama:Gelanggang Tuk Wali-Soalan 8

SOALAN 8

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

RIPIN: Apakah dosa Tuk Wali sampai dia dibunuh? Orang tua yang daif ini tidak sampai hati untuk membunuh, walaupun cuma seekor anjing liar. Dia sanggup hidup susah dan merempat di kampungnya sendiri cuma kerana sayangkan kampung ini dan penduduknya . Dialah yang mendidik akhlak beratus-ratus orang pemuda kampung ini. Dia juga yang telah mempertahankan kampung ini! tapi, kenapa ada orang yang sampai hati membunuh Tuk Wali? kenapa? Ya, Allah(Menekup muka sambil berlutut) Tuk Wali! Aku bersumpah dengan nama Allah, aku akan menuntut bela atas kematian tuk! Darah mesti dibalas dengan darah… Tuk Siak jahanam!(Menekup muka dan menangis)

Masuk SIAK bersama-sama IMAM. Mereka terkejut melihat RIPIN memegang keris, dan TUK WALI terbujur kaku. Mereka menyangka RIPIN yang membunuh TUK WALI.

IMAM: Ripin! Apa yang engkau buat ni! Ya Allah! Engkau bunuh TUK WALI? Kenapa? (RIPIN masih berlutut sambil menekup mukanya. Dia tidak mempedulikan langsung kata-kata IMAM)

SIAK: Engkau murid terbaik Tuk Wali! Engkau memang layak menerima keris pusaka itu. Tapi, kenapa engkau dapatkan keris itu dengan cara salah? Kenapa mesti membunuh guru engkau sendiri?

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh Ismail Kassan dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Apakah jasa Tuk Wali kepada penduduk kampung? 2m

ii. Tuk Wali seorang tokoh yang memperjuangkan seni silat tradisional. Pada pendapat anda,mengapakah sejak akhir-akhir ini seni silat tradisional kurang digemari oleh masyarakat? 4m

iii. Nyatakan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan dan dua lagi berdasarkan keseluruhan drama. 3m


SKEMA

i. …Tuk Wali sanggup hidup susah dan merempat di kampungnya sendiri cuma kerana sayangkan kampung ini dan penduduknya…Tuk Wali telah berjaya mendidik akhlak beratus-ratus orang pemuda kampung ini…Tuk Wali telah mempertahankan kampung ini daripada komunis

ii. …kerana mendapat persaingan daripada seni silat dari luar seperti tekwando dan karate… orang yang mahir mengajar seni silat tradisional makin kurang…seni silat tradisional tidak memberikan gred terhadap pencapaian aklinya, tidak seperti tekwando yang memberikan ahlinya tali pinggang biru, hijau, hinggalah tali pinggang hitam

iii. dalam petikan:golongan muda yang menghormati golongan tua. Cth: Ripin amat menghormati Tuk Wali menyebabkan dia tidak dapat menerima kematian Tuk Wali dengan cara dibunuh….
keseluruhan drama;masyarakat yang menghargai seni silat. Cth: penduduk kampung berlatih seni silat tradisional menerusi Tuk Wali… masyarakat yang terjebak dalam gejala tidak sihat. Cth: cucu Tuk Wali, Syafiee terjebak dalam penagihan najis dadah.

0 comments: