BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 31, 2010

Drama:Gelanggang Tuk Wali-Soalan 5

SOALAN 5

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

SIAK menikam ke arah Ripin yang berada di tengah. Ripin yang memang bersedia untuk menangkis tikaman SIAK. Sundang dilucutkan dari tangan SIAK dengan mudah! Dengan mudah! Dengan mudah juga RIPIN membuat kuncian sehingga SIAK tidak dapat bergerak. Beberapa ketika kemudian RIPIN melepaskan SIAK. Orang tua itu terjelepok di atas gelanggang.

SIAK: Begini rupanya kamu,Wali! Berlindung dengan kekuatan murid? Kamu sendiri pengecut rupa-rupanya!

TUK WALI: Engkau jangan campur,Ripin! Beri balik sundang tu kepada dia!

MAK UMI: Udahlah tu, bang! Kenapa bergaduh macam budak-budak ni! Astaghfirullahalazim!...Ya, Allah! Kenapalah sampai jadi macam ni!

RIPIN: Tuk Siak, baliklah, tuk! Tak elok macam ni! Bawalah mengucap! Kalau ada masalah, kita selesaikan cara baik! Cara berunding!

TUK WALI: Dia memang dah lama berdendam dengan aku, Ripin! Aku tau, sejak aku kahwin dengan Mak Umi kau, semua yang aku buat tak ada yang betul di mata dia! Tak cukup umpat fitnah, dihasutnya orang masjid supaya pulaukan aku! Dah lama benar aku menunggu, baru petang ini sampai hajat aku!

MAK UMI: Sudahlah tu, bang! Malu kita macam ni! Udahlah tu! Biarlah aku pergi dari sini! Tak mau aku jadi saksi orang-orang dungu bergaduh! Mari Ripin, hantarkan Mak Umi ke rumah Berahim!

RIPIN serba salah. Dia berfikir sejenak! Kemudian dia mengikut MAK UMI keluar.Sambil berjalan keluar,RIPIN mengambil sebilah sundang yang digunakan oleh SIAK.

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh A.Rahim Abdullah dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)




i. Berdasarkan petikan di atas, mengapakah Ripin serba salah? 2m

ii. Nyatakan langkah-langkah untuk membentuk kecemerlangan akhlak remaja. 4m

iii. Nyatakan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan dan dua latar masyarakat yang terdapat dalam keseluruhan drama. 3m

SKEMA

i. …dia diminta menghantar Mak Umi ke rumah Berahim…dia terpaksa meninggalkan Tuk Wali dan Siak yang sedang bergaduh dengan menggunakan senjata

ii. …ibu bapa memberi pendidikan agama dan mengasuh anak-anak di rumah…masyarakat mengadakan pelbagai aktiviti yang berbentuk kemasyarakatan seperti bergotong-royong…jiran-jiran menegur kelakuan remaja yang sumbang dan memberitahu ibu bapanya…kerajaan melancarkan kempen budi bahasa dan nilai murni

iii. dalam petikan: masyarakat melayu yang saling bermusuhan. Cth:Siak menghasut orang-orang masjid memulaukan Tuk Wali kerana Tuk Wali berkahwin dengan bekas tunangnya, Mak Umi.
keseluruhan drama: masyarakat melayu yang berpegang teguh pada agama.Cth: Tuk Wali menunaikan sembahyang berjemaah di masjid…masyarakat yang rosak akhlak akibat budaya kuning. Cth: Cucu Siak dan tiga orang lagi rakannya menyanyi dan menari di hadapan rumah Tuk Wali. Piee pula mencuri wang kepunyaan Tuk Wali kerana mahu membeli dadah.

0 comments: