BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 27, 2010

Prosa:Hikayat Khoja Maimun-Soalan 15

SOALAN 15

Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Maka raja kamu berbahagialah ia, dah daulatnya pun bertambah-tambah daan umurnya pun dilanjutkan Allah Taala!” Maka Taif pun dilepaskannya tangan anaknya itu lalu dibawanya kembali ke rumahnya.

Maka tatkala itu raja pun mengintaikan segala kelakua Taif itu dengan perempuan itu. Sekaliannya habis didengarnya oleh raja itu dan dilihatnya segala kelakuan Taif itu. Setelah sudah maka Raja Tabristan pun kembalilah ke istananya. Taif pun fikir di dalam hatinya “Jikalau aku katakan yang sebenarnya pada raja bahawa sekali-kali raja tiada percaya seperti kataku. Jikalau demikian baik aku katakan yang lainlah.”

Sebermula akan Raja Tabristan pun, setelah sudah menyuruhkan Taif melihat suara itu maka Raja Tabristan pun mengikut dari belakangnya, tetapi Taif tiada melihat baginda itu ada mengintai dia. Setelah sudah raja melihatkan lakunya Taif dengan perempuan itu maka raja pun kembali ke istananya. Hatta ada seketka lagi Taif pun datanglah mengadap raja. setelah raja melihat Taif datang itu maka Raja Tabristan pun bertanya kepada Taif ,”Suara siapakah itu, hai Taif?” Maka sembah Taif,”Ya Tuanku Syah Alam, suara orang berkelahi hambamu dengar demikian!” Maka raja pun tersenyumlah seraya berkata di dalam hatinya,”Tiadakah gerangan engkau ketahui bahawa aku melihat barang kelakuanmu itu, hai saudaraku? Bahawa sesungguhnya aku saudaramu. Insya-Allah Taala lihatlah olehmu balasan kasihmu akan aku itu!”

(Dipetik daripada “Hikayat Khoja Maimun”, diselenggarakan oeh Abdul Rahman Kaeh dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Mengapakah tuanku Syah Alam tersenyum apabila mendengar jawapan Taif? 3m

ii. Apakah balasan yang diperoleh Taif daripada Raja Tabristan? 3m

iii. Berdasarkan Hikayat Khoja Maimun, tuliskan tiga latar tempat dan peristiwa yang berlaku di situ. 3m






SKEMA
I. …Baginda tahu bahawa Taif tidak bercakap benar. . Taif bertindak demikian kerana bimbang jikalau baginda tidak mtempercayai kata-katanya.

ii. balasannya…sebuah negeri dan harta yang banyak

iii. negeri Ajam – kafilah membeli narwastu dengan Khoja Maimun. Khoja Maimun memperoleh keuntungannyang banyak…di pekan….Khoja Maimun membeli seekor Bayan dan seekor tiung betina…di tingkap mahigai..Bibi Zainab teringat akan suaminya lalu terpandang anak raja yang lalu berhampiran mahligainya.

0 comments: