BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 31, 2010

Drama: Gelanggang Tuk Wali-Soalan 2

SOALAN 2

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

SIAK: Begini rupanya kamu, Wali! Berlindung dengan kekuatan murid? Kamu sendiri pengecut rupa-rupanya!

TUK WALI: Engkau jangan campur,Ripin! Beri balik sundang tu kepada dia!

MAK UMI:Udahlah tu, bang! Kenapa bergaduh macam budak-budak ni! Astaghfirullahalazim!...Ya, Allah! Kenapalah sampai jadi macam ni!

RIPIN: Tuk Siak, baliklah, tuk! Tak elok macam ni! Bawalah mengucap! Kalau ada masalah, kita selesaikan cara baik! Cara berunding!

TUK WALI: Dia memang dah lama berdendam dengan aku, Ripin! Aku tau, sejak aku kahwin dengan Mak Umi kau, semua yang aku buat tak ada yang betul di mata dia! Tak cukup umpat fitnah, dihasutnya orang masjid supaya pulaukan aku! Dah lama benar aku menunggu, baru petang ini sampai hajat aku!

MAK UMI: Sudahlah tu, bang! Malu kita macam ni! Udahlah tu! Biarlah aku pergi dari sini! Tak mau aku jadi saksi orang-orang dungu bergaduh! Mari Ripin, hantarkan Mak Umi ke rumah Berahim!

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh A.Rahim Abdullah dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Jelaskan tanggapan Mak Umi terhadap peristiwa yang berlaku antara Tuk Wali dengan Siak. 2m

ii. Pada pendapat anda, mengapakah kita digalakkan agar mencari penyelesaian secara berhemah apabila berlaku sesuatu pertelingkahan? 4m

iii. Huraikan satu perwatakan Tuk Wali dalam petikan dan dua perwatakannya yang lain dalam keseluruhan drama tersebut. 3m





SKEMA
i. …pergaduhan Tuk Wali dengan Siak seperti perangai budak-budak…pergaduhan Tuk Wali dengan Siak memalukan dirinya dan mereka

ii. …dapat mengelakkan perasaan dendam antara pihak yang terlibat…dapat mengelakkan kematian atau kecederaan terhadap mana-mana pihak…dapat mengekalkan perhubungan antara pihak yang bergaduh…untuk mengekalkan semangat perpaduan

iii. dalam petikan: pantang dicabar. Cth; Tk Wali sanggup bertarung kerana dicabar Siak…
keseluruhan drama: cekap.Cth: Tuk Wali mewarisi seni persilatan daripada generasi terdahulu dan membuka gelanggang untuk mengajar anak muda di kampungnya…alim.Cth:Tuk Wali tidak pernah meninggalkan solat berjemaah, rajin megerjakan solat sunat, dan tahu hukum agama.

0 comments: