BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 5, 2010

Latihan peribahasa

1. Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi yang berbeza yang terdapat dalam petikan ini.
Kita perlu mempelajari dan mengikuti budaya sesuatu tempat agar kita mudah diterima masyarakat. Kita tidak boleh mementingkan diri sendiri. Tidak akan hina seseorang itu jika mengakui kesalahan dan kesilapan yang dilakukan. Jika sikap ini diamalkan nescaya kita akan mendapat ramai kawan.
a.
b.
c.
2. Baca dialog di bawah dengan teliti kemudian berikan peribahasa yang bersesuaian dengan dialog tersebut.
Kata Siva kepada peserta-peserta kursus, “Kerjasama juga merupakan salah satu daripada unsur terpenting untuk mencapai perpaduan. Oleh itu, setiap rakyat hendaklah mempraktikkannya demi menjamin kestabilan ekonomi bagi mengekalkan kemerdekaan, kemajuan, dan keamanan negara kita.”
“Walaupun di mana-mana juga kita berada di Malaysia, kita mestilah patuh akan undang-undang negara ini supaya kehidupan kita lebih harmoni.” Tegas Siva seterusnya.
“Janganlah kita menjadi orang yang tidak mengenang budi umpamanya melawan ibu bapa atau menentang kerajaan yang telah banyak berjasa, membuat huru-hara dansebagainya.” Nasihat Siva kepada peserta pada akhir ceramahnya.
a.
b.
c.
3. Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti , kemudian lengkapkan tempat kosong dengan peribahasa
a. Hakimi disayangi dan disegani oleh rakan-rakan di sekolahnya kerana dia menjadi_____________________________________ pasukan bola tampar yang sentiasa cemerlang dalam setiap perlawanan.
b. Apabila membuat keputusan, kita perlulah berfikir semasak-masaknya supaya sesuatu yang sudah dimiliki tidak akan hilang, manakala yang dihajati pula tidak terlepas begitu sahaja ibarat____________________________________________________________
c. Pembabitan salah seorang anak Hj.Deraman dalam kegiatan jenayah telah merosakkan nama baik seluruh ahli keluarganya ibarat ____________________________________________________ sedangkan selama ini mereka dipandang tinggi oleh masyarakat di kampung ini.

0 comments: