BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 5, 2010

Latihan peribahasa

Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai dengan ayat-ayat itu.
1. Hasil usaha Datuk Johari yang memakan masa bertahun-tahun hingga menjadi seorang usahawan yang berjaya telah musnah gara-gara sikap tamak halobanya apabila beliau disabitkan dengan kesalahan rasuah.

2. Majikan Shamsul memintanya belajar menggunakan perisian komputer dengan Faiz, walhal dia telah memiliki sijil kemahiran komputer sejak di Tingkatan Lima lagi.

3. Lagu-lagu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee memang sedap didengar dan masih digemari ramai hingga sekarang.

Baca petikan dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi yang terdapat dalam petikan ini mengikut urutan.
Bagi pelajar yang berpeluang melanjutkan pelajaran ke luar negara, tentulah bangga. Jumlah pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang memang banyak tetapi tempat dan peluang yang terhad menyebabkan sesiapa yang terpilih, tergolong sebagai pelajar yang bertuah. Barangkali pelajar yang terpilih itu pun tidak menyangka mereka mendapat peluang berkenaan. Walau bagaimanapun, mereka yang terpilih ini tentulah pelajar yang telah berusaha dengan gigih kerana mereka menyedari bahawa kejayaan itu tidaklah datang dengan mudah. Kita mengharapkan apabila mereka berada di luar negara , mereka akan dapat menyesuaikan diri dengan suasana persekitaran yang baharu supaya pergaulan dan tindak-tanduk mereka tidaklah kekok. Semoga mereka memperoleh kejayaan yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
a.
b.
c.

0 comments: