BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 5, 2010

Latihan peribahasa

A. Lengkapkan dengan peribahasa yang sesuai
i. Saya baru melancong ke negara-negara _________________________________ seperti Switzerland dan Perancis.
ii. Pak Malim bertindak secara terburu-buru,bak kata orang tua-tua,_________________
_____________________________________________ kerana mengabaikan perniagaannya yang sedia ada lalu menyalurkan kesemua modalnya kepada projek perumahan rakan baiknya setelah mendapat khabar angin yang menggalakkan tentang projek itu.
iii. Oleh sebab terlalu galak bermain saham, semua wang yang disimpannya secara dikit-dikit habis dalam sekelip mata, bak kata orang _____________________________________________
B. Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi yang berbeza yang terdapat dalam petikan.
Raja Sulaiman berasa sedih kerana arahannya diingkari. Beliau merasakan bahawa beliau tidak dipentingkan lagi. Segala pendapatnya tidak dihargai dan diketepikan. Apabila sultan mendapat tahu bahawa keluarga diraja enggan bekerjasama dengan raja Sulaiman untuk membina kubu dan kota, baginda berasa kesal. Kaum kerabat diraja yang diharapkan memberi sokongan padu telah mengecewakan baginda. Pada pendapat baginda, mereka telah mengkhianati baginda. Oleh itu, sultan membuat keputusan untuk turut serta membina kubu dan kota bersama-sama masyarakat bawahan. Baginda ingin memberi contoh kepada keluarga baginda.
i.
ii.
iii.
C. Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi yang berbeza yang terdapat dalam petikan.
i. “Usahlah kamu cuba melatih burung itu untuk bercakap kerana burung merpati tidak boleh bercakap. Usaha kamu itu sia-sia sahaja,” kata Joshua kepada Ashwin.

ii. Jangan sekali-kali beritahu rahsia kami kepada si Mamat. Dia itu tidak boleh simpan rahsia,” nasihat Ellia kepada kakaknya.

iii. Sementara menunggu tawaran biasiswa untuk belajar di luar negara, Shasha menyambung pelajarannya di tingkatan enam dahulu.

0 comments: