BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 5, 2010

Latihan peribahasa

1. Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi yang berbeza yang terdapat dalam petikan ini.
Kesanggupan Sazali menjaga adiknya Salem yang ketagihan dadah tahap kronik itu membawa masalah kepadanya. Salem kerap mencuri wang Sazali. Kesabaran Sazali benar-benar teruji sehingga suatu hari Salem ditangkap polis ketika menagih dadah. Semenjak itu Sazali tidak lagi beramah-mesra dan bertegur sapa dengan Salem sehinggalah kematian ibu mereka, barulah mereka mesra kembali. Salem didapati positif HIV dan dia menyesal atas perbuatannya selama ini.
a.
b.
c.
2. Lengkapkan peribahasa yang sesuai.
Para remaja merupakan aset penting dan sangat berharga kepada negara dan seharusnya diberi didikan awal yang sempurna oleh ibu bapa sejak kecil, ibarat kata orang-orang tua ______________________________________________ .Di sekolah pula, para guru mesti memainkan peranan untuk membentuk sahsiah dan moral terpuji dalam kalangan pelajarnya. Justeru, mereka haruslah menunjukkan komitmen yang tinggi dan bekerjasama dengan ibu bapa agar dapat meningkatkan martabat pelajar dalam pelbagai bidang, sesuai dengan peribahasa ____________________________________________. Para pelajar sememangnya tidak lepas daripada melakukan pelbagai kesalahan, bak kata pepatah _____________________________ ____________________, namun ibu bapa dan guru perlu menggembleng tenaga bagi mencari jalan penyelesaian terhadap sesuatu masalah yang timbul.

2. Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti dan kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai .
a. Sudah puas ibu bapa dan kawan-kawannya memberi nasihat tetapi tidak sedikitpun dipedulikan dan kini Ahmad masih dengan perlakuan buruknya

b. Abu yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah kini telah insaf serta bertaubat tidak akan mengulangi lagi dan kini telah kembali menjalani kehidupan bersama keluarga.


c. Walaupun Encik Rosli daripada keluarga ternama dan berjawatan tinggi ia tidak pernah berasa besar diri sebaliknya sentiasa bergaul mesra dengan semua penduduk kampung

0 comments: