BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 29, 2009

Latihan peribahasa

1. Baca petikan di bawah dengan teliti. Kemudian, kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi berbeza yang terdapat dalam petikan ini.

Semenjak berpindah ke Taman Bunga Raya sebulan yang lalu, Husin berasa tidak seronok. Dia mendapati jiran-jirannya seolah-olah tidak mempedulikan sesama sendiri. Masing-masing membawa hal sendiri. Dia selalu termenung dan teringat akan rakan-rakan lamanya di Taman Saujana. Di sana, hubungan sesama jiran sangat rapat. Mereka saling membantu apabila ada kenduri kendara. Pada minggu lepas, Husin menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Kemajuan Penduduk yang membincangkan program gotong-royong membersihkan kawasan kediaman mereka.Namun begitu, dalam mesyuarat itu tiada kata muafakat yang dicapai. Masing-masing mahu menegakkan pendapat sendiri dan enggan menerima pandangan orang lain.


2. Baca ayat di bawah dengan teliti. Kemudian, kemukakan peribahasa yang sesuai dengan ayat-ayat tersebut.

a. Keadaan di daerah itu huru-hara sejak kedua-dua pemimpin itu bermusuhan. Masyarakat menderita kerana menghadapi pelbagai masalah.
b. “Berilah saya tempoh supaya dapat saya fikirkan perkara itu masak-masak sebelum membuat keputusan. Saya tidak mahu bertindak terburu-buru,” kata Arif.
c. Walaupun rata-rata penduduk Kampung Aman susah, mereka masih dapat menghulurkan bantuan kepada keluarga Pak Saleh yang kehilangan harta benda dalam kebakaran itu.

0 comments: