BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 26, 2009

Latihan peribahasa

Baca petikan di bawah dengan teliti. Kemudian, kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi berbeza yang terdapat dalam petikan ini.

a. Zainal tahu bahawa dia sering dipandang rendah dan dihina oleh penduduk kampung disebabkan hidupnya yang serba daif. Kadang kala, kata-kata hinaan yang dilontarkan oleh pemuda-pemuda yang nakal terhadapnya amat melukakan perasaannya. Namun, Zainal mencuba menghadapi segala cabaran tersebut dengan tenang. Dia tahu bahawa sebagai manusia, kesilapan memang tidak dapat dielakkan. Dalam hatinya, Zainal sentiasa memaafkan mereka.


b. Amar : Aku berasa amat malu.
Najwa : Bukankah sudah aku ingatkan, jangan ambil tahu tentang perselisihan antara Ameng dengan sepupunya itu. Nah, sekarang mereka sudah berbaik-baik semula! Sudahlah. Lupakan sahaja segala-galanya. Mari belanja aku makan. Bukankah engkau baru mendapat gaji?
Amar : Ah, bayarlah sendiri! Semalam, apabila aku minta engkau belanja makan di kantin, engkau buat selamba sahaja.
Najwa : Oh, balas dendam rupanya! Kedekut betul engkau. Nasi lemak harga satu ringgit pun engkau hendak berkira-kira.
Amar : Janganlah marah. Aku hanya bergurau. Bukankah kita bersahabat baik? Sudah bertahun-tahun kita berkawan. Kita selalu bersama-sama ke mana-mana sahaja. Setakat secawan kopi dan sebungkus nasi lemak, tidak menjadi masalah. Marilah kita pergi ke warung Pak Cik Seman.

0 comments: