BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 25, 2009

latihan peribahasa

Baca dialog di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi yang berbeza terdapat dalam dialog ini.

Ros : Apakah lagi yang tidak kena? Segala-galanya sudah kami lakukan. Kerja semuanya sudah kami siapkan. Mengapakah awak masih lagi merungut?

Yip : Tentulah saya merungut. Cuba lihat hasil kerja yang kalian buat. Hasilnya tidak memuaskan kerana tidak dilakukan dengan bersungguh-sungguh.

Krish : kalau begitu, awak tolonglah kami membuatnya. Sekurang-kurangnya, kerja yang sukar ini dapat disiapkan dengan lebih cepat dan sempurna.

Yip : Baiklah, saya akan bantu.Saya harap, kalian berikan kerjasama yang sepenuhnya.

Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi yang terdapat dalam petikan ini.

Sebagai bahasa rasmi negara kita, bahasa Melayu hendaklah terus diperkasakan bukannya dilemahkan. Bahasa Melayu hendaklah dihormati bukannya diperlekeh oleh sesiapa pun, lebih-lebih lagi warganegara Malaysia sendiri. Ketahuilah bahawa bahasa Melayu ialah identiti atau jati diri kita yang harus kita pelihara kehormatan dan kedaulatannya. Ketahuilah bahawa bahasa Melayu ialah nadi bangsa Malaysia yang merdeka.

0 comments: