BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 29, 2009

Jawapan

A. Lengkapkan dengan peribahasa yang sesuai.
1. Budi baik Haji Deraman kepada penduduk kampung tidak mampu dibayar, kecuali sentiasa dikenang dan diingati, seperti kata pepatah,hutang emas boleh dibayar,hutang budi dibawa mati.

2. Saya sangat-sangat ingin mengikuti rombongan ke Tokyo tetapi saya tidak sampai hati hendak meninggalkan emak yang sedang sakit, inilah yang dikatakan ditelan mati emak, diluah mati bapa

3. Berapa berat kita melihat kesusahan yang ditanggung oleh mangsa gempa bumi itu, tentulah lebih berat lagi mereka yang menanggungnya sendiri kerana berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

B. Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian isi tempat-tempat kosong dengan peribahasa yang menggambarkan situasi yang terdapat dalam petikan.
Lukisan yang dihasilkan oleh Razman amat cantik. Memang dia seorang remaja yang _ ada bakat dalam bidang seni. Dengan kebolehan yang dimiliki, Razman berani mengadu untung di Pasar Budaya, Kuala Lumpur. Pada awalnya, ketika dia tiba di Kuala Lumpur, dia seperti rusa masuk kampung terlalu kagum melihat keindahan bandar raya yang jauh berbeza dengan tempat kelahirannya di Kuala Pilah. Kini Razman telah menjadi seorang pelukis yang terkenal.
D. Lengkapkan dengan peribahasa yang sesuai
1. Walaupun akan memperoleh pendapatan yang lebih lumayan di Singapura, tetapi Chia lebih suka berkhidmat di negara sendiri, kerana baginya hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri.
2. Apabila berada di udara, ahli-ahli payung terjun itu tahu bahawa diri mereka ,silap bagai telur di hujung tanduk sedikit sahaja akan membawa padah.
3. “Eloklah kita buang yang keruh, ambil yang jernih, sebab sebagai jiran tidak baik kita bermasam muka,” kata Fadli kepada jirannya, Ramli, lalu mereka berpelukan

0 comments: