BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 22, 2009

latihan peribahasa

Lengkapkan peribahasa yang sesuai.

1. Orang yang bijaksana kerap mengambil iktibar daripada __________________sebagai panduan dalam hidupnya.

2. Dia masih dapat bersabar walaupun perasaannya ___________________________ apabila diberi malu dalam majlis itu.

3. Masyarakat kita masih berpegang pada adat yang dipusakai turun-temurun kerana pada mereka adatlah satu-satunya warisan yang _____________________________.

4. “Sebagai ________________________, kami tidak kisah sekiranya kami tidak diundang ke majlis tersebut,” kata ayah dengan nada yang penuh kesal.

5. Cikgu Kamil menegur pelajar-pelajarnya yang menggunakan ___________________
dalam karangan mereka.

6. “Kalau aku tahu dia seorang yang ____________________________ , tentu aku tidak memberitahunya rahsia itu,” jerit Vince.

Baca ayat-ayat di bawah ini dengan teliti. Kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi yang terdapat dalam ayat-ayat berkenaan..


1. Sejak kawasan perindustrian di Senawang itu dibuka, kawasan itu menjadi tumpuan para peniaga.
2. Kerja-kerja menenun songket memang sukar, tetapi jikalau dibuat dengan tekun dan sabar, pasti kerja-kerja menenun dianggap mudah.
3. “Saya berasa sangat sedih. Kamu pun tahu, sudah bertahun-tahun saya berusaha dan membesarkan perniagaan saya ini. Tetapi akhirnya jatuh dalam sekejap masa saja kerana ditipu oleh rakan kongsi saya,” kata Encik Abdullah.

0 comments: