BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 13, 2010

Rumusan: Kepentingan Pusat Jagaan Warga Emas

Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan pusat jagaan warga emas dan sebab mereka enggan tinggal di situ. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Warga emas ditakrifkan sebagai golongan yang berusia 60 tahun ke atas. Jumlah warga emas di negara ini semakin bertambah kerana jangka hayat yang kian meningkat. Golongan ini terus mendapat pembelaan daripada kerajaan dan penubuhan pusat penjagaan sama ada yang kekal atau pusat transit harian yang memberikan perlindungan dan penjagaan kepada golongan warga emas. Penubuhan pusat berkenaan dapat memberikan khidmat kepada golongan tersebut menjalani hidup dengan sejahtera.

Kewujudan pusat jagaan warga emas membuktikan bahawa masyarakat begitu prihatin terhadap nasib golongan ini. Namun begitu, kehadiran mereka ke pusat itu atas pelbagai sebab. Antaranya, termasuklah ibu bapa tinggal dengan anak yang tidak mempunyai pembantu rumah sedangkan ibu bapa sudah lanjut usia. Ada sesetengah ibu bapa pula uzur dan memerlukan penjagaan yang sempurna sepanjang ditinggalkan seharian ketika anak bekerja. Dalam keadaan inilah warga emas memerlukan rumah transit bagi memastikan kebajikan warga emas terjaga selain mengelakkan mereka berasa kesunyian. Golongan warga emas yang tinggal di pusat jagaan tidak akan berasa hidup sendirian dan tersisih. Dengan tinggal beramai-ramai mereka akan mempunyai kawan untuk berbual-bual atau ada tempat untuk meluahkan perasaan mereka dan dapat mengatasi masalah kemurungan yang menghantui kehidupan kebanyakan warga emas.

Purata jangka hayat bagi warga emas lelaki mencecah 72.3 tahun manakala bagi wanita pula 76.9 tahun. Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menjangkakan menjelang 2020, usia lelaki mencecah 75.4 tahun, manakala wanita 80.4 tahun. Pada kadar jangka hayat itu, mereka memerlukan penjagaan dan perlindungan yang selesa dan sempurna. Walau bagaimanapun, kita masih berdepan dengan dilemma apabila warga emas ditempatkan di pusat jagaan kerana anak-anak dituduh mahu mengelak daripada menanggung beban menjaga ibu bapa mereka. Sebaliknya, tujuan sebenar warga emas ditempatkan di situ adalah untuk menjadikan mereka lebih produktif dan tidak pasif. Apabila berada di pusat jagaan tersebut, golongan tersebut dapat mengisi masa sepanjang hari dengan penuh berkualiti menerusi kegiatan yang disediakan selain berinteraksi dengan warga emas yang lain sebelum dijemput oleh anak selepas mereka pulang dari tempat kerja.


Oleh sebab itu, kewajaran menjaga hak dan pembelaan golongan warga emas bukanlah satu perkara yang remeh kerana hal ini dapat menyokong agenda negara dalam usaha mewujudkan masyarakat prihatin dan penyayang.Sehubungan dengan itu, pusat jagaan itu seharusnya mempunyai pekerja yang terlatih, penyabar, dan mempunyai daya tahan yang tinggi untuk melayan kerenah golongan yang sudah meningkat usia itu.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana “Penjagaan Warga Emas Perlu Diselaras” oleh Jamilah Shukri, Berita Harian,26 Disember 2006)


1. Berikan maksud rangkai kata melayan kerenah dalam petikan tersebut. 2m
2. Jelaskan sebab-sebab warga emas perlu ditempatkan di pusat jagaan. 3m
3. Pada pandangan anda, mengapakah kerajaantidak harus mendirikan rumah kebajikan yang banyak untuk mengurus warga emas? 4m














SKEMA JAWAPAN
P: Petikan membincangkan tanggungjawab pusat jagaan warga emas
Isi tersurat: Kepentingan
S1: Pusat jagaan warga emas memberikan perlindungan dan penjagaan kepada warga emas
S2: Pusat jagaan memberikan khidmat kepada golongan tersebut menjalani kehidupan dengan sejahtera
S3: Kewujudannya membuktikan bahawa masyarakat prihatin terhadap nasib golongan ini.
S4: Kebajikan warga emas terjaga selain mengelakkan mereka berasa kesunyian
S5: Golongan ini tidak akan berasa tersisih dan hidup bersendirian
S7: Mereka mempunyai kawan dan dapat mengatasi masalah kemurungan
S8: Pusat jagaan menjadikan warga emas lebih produktif dan tidak pasif
S9: Mereka dapat mengisi masa sepanjang hari dengan penuh berkualiti
S10: Mereka dapat berinteraksi dengan warga emas yang lain
Isi tersirat: Sebab
T1: Mengharapkan anak akan menjaga mereka hingga akhir hayat
T2; Merasakan diri mereka sebagai orang yang terbuang dan tidak dipedulikan
T3: Mereka berasa risau akan dipandang rendah oleh warga emas lain yang dijaga oleh anak-anak.
T4: Mereka tidak selesa kerana tidak dapat bertindak mengikut kehendak sendiri
T5: Beranggapan bahawa hidup mereka bergantung pada belas ihsan pelbagai pihak.
Kesimpulan: Anak-anak hendaklah menjaga ibu bapa merekaa agar tidak dicap sebagai anak derhaka.



Soalan pemahaman:]
1. …memenuhi tuntutan
2. …tinggal dengan anak-anak yang tiada pembantu rumah…uzur…memerlukan penjagaan yang sempurna
3. …anak-anak bertanggungjawab untuk menjaga ibu bapa mereka …membebankan kerajaan…mengetepikan sikap tolak-menolak dalam kalangan anak-anak untuk menjaga ibu bapa mereka…mengurus warga emas yang tidak ada waris atau penjaga sahaja…menyedarkan anak-anak bahawa tanggungjawab mereka tidak boleh diserahkan kepada pihak lain.

0 comments: