BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, January 30, 2011

Drama Gelanggang Tuk Wali-Soalan 12

SOALAN 12

Baca petikan drama di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

SIAK: Begini rupanya kamu, Wali! Berlindung dengan kekuatan murid? Kamu sendiri pengecut rupa-rupanya!

TUK WALI: Engkau jangan campur,Ripin! Beri balik sundang tu kepada dia!

MAK UMI:Udahlah tu, bang! Kenapa bergaduh macam budak-budak ni! Astaghfirullahalazim!...Ya, Allah! Kenapalah sampai jadi macam ni!

RIPIN: Tuk Siak, baliklah, tuk! Tak elok macam ni! Bawalah mengucap! Kalau ada masalah, kita selesaikan cara baik! Cara berunding!

TUK WALI: Dia memang dah lama berdendam dengan aku, Ripin! Aku tau, sejak aku kahwin dengan Mak Umi kau, semua yang aku buat tak ada yang betul di mata dia! Tak cukup umpat fitnah, dihasutnya orang masjid supaya pulaukan aku! Dah lama benar aku menunggu, baru petang ini sampai hajat aku!

MAK UMI: Sudahlah tu, bang! Malu kita macam ni! Udahlah tu! Biarlah aku pergi dari sini! Tak mau aku jadi saksi orang-orang dungu bergaduh! Mari Ripin, hantarkan Mak Umi ke rumah Berahim!

(Dipetik daripada “Gelanggang Tuk Wali” oleh A.Rahim Abdullah dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka, Hlm. 221)

i. Apakah yang menyebabkan Tuk Wali berasa tidak puas hati terhadap Siak? 2m

ii. Pada pandangan anda, wajarkah Mak Umi menjauhkan diri daripada dua orang yang bergaduh itu? Berikan alasan anda. 4m

iii. Nyatakan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan drama tersebut dan dua pengajaran lain yang terdapat dalam keseluruhan drama. 3m




SKEMA
i. …Siak dikatakan sering menyebarkan fitnah serta mengumpatnya dan menghasut orang masjid agar memulaukannya.

ii. wajar. … kerana mereka sudah lama memusuhi antara satu dengan yang lain, iaitu sejak Tuk Wali berkahwin dengan Mak Umi….sekiranya Mak Umi ada di situ, hal ini akan menambahkan kemarahan dalam diri Tuk Wali dan Siak kerana kedua-duanya terlalu menurut perasaan yang mencetuskan pergaduhan…kerana Tuk Wali dan Siak tidak mahu mengalah sebaliknya tetap mahu menegak pendirian masing-masing.

iii. dalam petikan: kita hendaklah saling menasihati seperti yang dilakukan Ripin yang menasihati Siak supaya pulang.
keseluruhan drama: setiap orang hendaklah mengajarkan ilmu yang dimilikinya seperti Tuk Wali yang mengajarkan seni pertahanan diri kepada anak-anak muda….Kita haruslah saling menghormati seperti Ripin yang sangat menghormati Tuk Wali yang merupakan guru persilatannya.

0 comments: