BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, November 7, 2009

Baca ayat-ayat dibawah ini dengan teliti dan kemudian kemukakan satu peribahasa yang menggambarkan situasi yang terdapat dalam setiap ayat tersebut.

1. Ayah bekerja keras di bawah terik matahari setiap hari untuk mendapatkan rezeki halal bagi menyara hidup kami sekeluarga.

2. Encik Ramli telah dinaikkan pangkat dan menjadi salah seorang pegawai tinggi di syarikat berkenaan.

3. Faridah telah kecewa dengan Kamil yang telah menduakannya sehingga dia sanggup berhijrah ke bandar.

4. Rahim telah dapat menyesuaikan diri di kampung itu walaupun baru dua hari dia dan keluarganya berpindah ke situ.

5. Badul seorang yang malas berusaha sehingga dia tidak mendapat sebarang pekerjaan walaupun setelah dua tahun menamatkan pengajian.

6. Ramli masih ingin memohon untuk mengisi jawatan tersebut walaupun dia tidak mempunyai kelulusan yang setara seperti yang disyaratkan.

7. Kehidupan masyarakat di kampung itu menjadi tidak menentu setelah ketua kampung yang amat disayangi meninggal dunia.

8. Pak Hamid seorang yang daif dan berusaha mencari rezeki setiap hari agar anak isterinya tidak kelaparan.

9. Kamal bersikap sombong dan tidak mengenang jasa orang-orang yang pernah menolongnya selama ini.


Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi yang terdapat dalam petikan.

Perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia adalah salah satu faktor penting sebagai pemangkin kejayaan wawasan negara. Kalau kita tidak bersatu padu, maka wawasan negara hanya sekadar impian yang tidak akan tercapai sampai bila-bila. Perpaduan merupakan asas kepada kekuatan politik kea rah pencapaian wawasan negara. Kuasa-kuasa besar yang dahulunya meramalkan kemerdekaan kita tidak akan berkekalan akhirnya terpaksa akur dengan kemajuan dan kejayaan kita pada hari ini. Sesungguhnya kejayaan yang dicapai berasaskan semangat kerjasama dalam kalangan rakyat, pembahagian kuasa dan hasil yang sama rata dan bertolak ansur.

0 comments: