BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 13, 2010

Rumusan: Peranan anak menjaga ibu bapa

Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang peranan anak-anak untuk menjaga ibu bapa mereka dan kesukaran-kesukaran yang dihadapi oleh warga tua. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Warga tua atau dikenali juga sebagai warga emas merujuk golongan yang umurnya sudah melewati 60 tahun. Mereka biasanya telah bersara daripada pekerjaan utama sama ada sektor perkhidmatan awam atau sektor swasta. Terdapat juga warga tua yang telah bersara daripada pekerjaan utama, tetapi masih bekerja dalam bidang lain, namun bilangannya tidaklah begitu banyak. Yang selebihnya menghabiskan masa di rumah untuk berehat dan beribadat.

Tidak semua warga tua dapat menikmati kehidupan yang baik. Terdapat juga warga tua yang hidup susah, terutamanya mereka yang bekerja sendiri di kampung-kamoung. Mereka tidak mempunyai simpanan untuk hari tua. Sebenarnya, banyak masalah yang dihadapi oeh golongan tua. Mereka biasanya uzur, iaitu mengalami kelemahan fizikal sehingga menyukarkan mereka bergerak bebas. Terdapat juga warga tua yang menghadapi masalah kurang pendengaran, kurang penglihatan, di samping mengalami penyakit nyanyuk. Selain itu, terdapat juga warga tua yang menghidap pelbagai penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, dan sebagainya. Segelintir warga tua pula mengalami tekanan emosi kerana tiada pendapatan tetap, tidak dipedulikan oleh anak-anak, dan berasa kesunyian akibat kematian pasangan.

Dalam hubungan ini, anak-anak perlu memainkan peranan mereka untuk menjaga dan menggembirakan ibu bapa masing-masing. Anak-anak wajib menjaga ibu bapa mereka yang telah tua dengan cara tinggal bersama mereka. Kalau itu tidak dapat dilakukan kerana bekerja di tempat yang jauh, mereka mesti mengambil inisiatif untuk mengupah orang menjaga ibu bapa dan mereka perlu sering pulang untuk melihat keadaan ibu bapa yang telah tua.

Oleh sebab kebanyakan ibu bapa yang telah tua tidak bekerja lagi, maka sudah menjadi tanggungjawab anak-anak untuk menyediakan segala keperluan ibu bapa seperti makan, minum,dan pakaian. Jika dahulu ibu bapa membanting tulang untuk mencari rezeki bagi membesarkan anak-anak, kini tibalah giliran anak-anak menampung segala keperluan ibu bapa mereka. Anak-anak juga berperanan menjaga kesihatan ibu bapa dengan membawa mereka mendapatkan rawatan jika sakit dan menyediakan perbelanjaan untuk membeli ubat jika ibu bapa yang sakit memerlukan ubat secara berterusan.

Anak-anak juga perlu menghormati ibu bapa sebagai orang tua. Oleh itu, anak-anak mestilah senantiasa bercakap dengan lemah lembut kepada orang tua. Mereka perlu bersabar menghadapi kerenah orang tua yang kadang kala mudah merajuk umpama kanak-kanak. Mereka juga perlu sabar menghadapi kerenah orang tua yang nyanyuk. Selain itu, anak-anak perlu menghormati pandangan atau nasihat daripada orang tua. Sekiranya pandangan atau nasihat itu tidak sesuai dengan zaman ini,, anak-anak perlu bijaksana untuk menolaknya.

Anak-anak juga tidak seharusnya membiarkan ibu bapa mereka hidup dalam kesunyian. Oleh itu, anak-anak sewajarnyasering balik ke kampung untuk menziarahi ibu bapa. Terdapat sesetengah orang tua yang tidak mempedulikan sangat harta, wang atau makan minum, tetapi mereka mahu selalu dekat dengan anak, menantu, dan cucu-cucu. Jadi, anak-anak mestilah prihatin terhadap keperluan ibu bapa mereka.
Golongan muda sepatutnya sedar, jika tiada orang tua, maka tiadalah orang muda. Tiada ayah dan ibu tiadalah anak-anak. Jasa orang tua sungguh besar, sukar untuk dinilai dengan wang ringgit. Oleh itu, mereka mesti menyedari hal itu dan berusaha untuk membalas jasa mereka dengan menggembirakan mereka yang menjalani sisa-sisa hidup sementara dipanggil ke alam yang kekal nanti.


1. Berikan maksud rangkai kata sabar menghadapi kerenah orang tua. 2m
2. Nyatakan masalah –masalah yang biasa dihadapi oleh seorang warga emas? 3m
3. Pada pendapat anda, mengapakah segelintir warga emas hidup dalam keadaan daif? 4m














SKEMA JAWAPAN:
P: Petikan membincangkan tanggungjawab anak-anak untuk menjaga ibu bapa
Isi tersurat: Peranan
S1: Anak-anak sewajarnya tinggal bersama ibu bapa yang sudah tua dan uzur
S2: Anak-anak boleh mengupah orang lain menjaga ibu bapa yang tua dan uzur sementara mereka pergi bekerja
S3: Anak-anak perlu menyediakan segala keperluan ibu bapa
S4: Anak-anak perlu menjaga kesihatan ibu bapa/ membawa mereka mendapatkan rawatan
S5: Anak-anak perlu sentiasa menghormati ibu bapa
S6: Anak-anak tidak sepatutnya membiarkan ibu bapa hidup dalam kesunyian
Isi tersirat: kesukaran yang dihadapi
T1: memberikan didikan agama yang secukupnya kepada anak-anak
T2: Ibu bapa perlu sentiasa memberikan nasihat kepada anak-anak supaya menjadi orang yang tahu mengenang budi.
T3: Kerajaan mengadakan kempen untuk menggalakkan anak-anak menyayangi / menjaga ibu bapa yang tua dan uzur
T4: Anggota masyarakat perlu memberikan nasihat / bimbingan kepada anak-anak yang lupa diri/membiarkan ibu bapa hidup sendiri
Kesimpulan: Anak-anak mesti menjaga ibu bapa masing-masing dengan penuh kasih sayang supaya mereka menikmati hari tua dalam keadaan bahagia.






Soalan pemahaman
1. …tenang melayani kehendak/tingkah laku warga emas
2. …Tidak mempunyai simpanan hari tua…Uzur…menghidap penyakit kronik
3. …Tidak dipedulikan anak-anak…Berkrisis dengan anak-anak…Kos hidup tinggi dengan kenaikan harga barang dari semasa ke semasa…Sebatang kara

0 comments: