BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 23, 2010

Rumusan: cara menangani penyalahgunaan dadah

Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang cara-cara menangani masalah penyalahgunaan dadah dan kesan-kesannya. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Sama seperti bilangan mangsa Tsunami yang melanda dua negara baru-baru ini, angka sebenar penagih dadah di negara kita ini pun tidak ada orang sesiapa pun yang tahu. Memang statistik Agensi Dadah Kebangsaan menyebut sehingga akhir tahun 2004, jumlah penagih dadah yang dikesan di seluruh negara ialah sekitar 255,000 orang. Tetapi menurut kajian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) , pada setiap penagih yang dikesan, ada sekurang-kurangnya tiga orang lagi yang tidak dapat dikesan. Pada tahun 2003 sahaja, sebanyak 36,996 orang penagih telah dikesan di seluruh negara. Jumlah kaum Melayu paling tinggi (25,393), kaum Cina(5,469), kaum India (3,750) dan selebihnya bangsa-bangsa lain. Perangkaan tahun 2004 menunjukkan kecenderungan yang serupa. Daripada 38,675 orang penagih yang dikesan, kaum Melayu paling menonjol dengan jumlah 24,988 orang, kaum Cina 5,255 orang dan India 3,537. Maka tidak hairanlah sekiranya di 27 Pusat Serenti di seluruh negara dipenuhi oleh penagih-penagih Melayu.

Pelbagai cara telah dilaksanakan bagi mengatasi masalah ini. Sudah ada bermacam-macam undang-undang termasuk mengenakan hukuman mati mandatory demi membasmi penyalahgunaan dadah ini. Setiap hari, bulan dan tahun ada sahaja pesalah yang ditangkap atas kesalahan dadah dan mereka dihadapkan ke mahkamah untuk dibicarakan. Pada tahun 2003 sahaja, sebanyak 2,090 kes kesalahan dadah telah direkodkan dan harta benda bernilaiRM15,009,986 telah disita di bawah Akta Pelucutan Harta 1988. Beberapa orang pengedar dadah telah dijatuhkan hukuman mati di bawah Akta Dadah Berbahaya dan sehingga kini masih banyak lagi yang menanti giliran untuk dibicarakan.Kerajaan telah melakukan berbagai-bagai cara untuk menyedarkan masyarakat tentang bahaya penyalahgunaan dadah ini. Berbilion-bilion ringgit sudah dibazirkan untuk kempen kesedaran ini. Kertas kerja juga sudah bertimbun-timbun dibentangkan dalam pelbagai seminar. Semua tokoh masyarakat yang pakar dalam bidang ini baik di dalam negeri mahu pun di luar negara juga turut menyumbangkan seribu satu macam teori dan kaedah untuk sama-sama memerangi gejala najis dadah ini. Kaedah moden mahupun tradisional semuanya telah diuji, namun hasilnya masih belum diperoleh.

Dahulu, istilah dadah sering dikaitkan dengan perkara-perkara yang paling jelik. Dadah juga pernaah disebut sebagai’najis dadah’ dengan tujuan untuk menimbulkan rasa jijik dan benci umum terhadap dadah itu. Kemudian dadah dicap sebagai ‘musuh nombor satu negara’. Tidak cukup dengan gelaran itu, dadah disifatkan lagi “lebih berbahaya daripada komunis”. Namun, slogan Cuma tinggal slogan sahaja tanpa meninggalkan apa-apa kesan yang drastik. Perniagaan dadah yang menjanjikan keuntungan yang lumayan, terancang begitu rapi secara gelap di peringkat antarabangsa dan bangsa Melayu ialah sasaran utama pasaran mereka.

Jelaslah kini, angka-angka yang telah diberi dan diwartakan di pelosok rantau melalui semua media massa dapat dijadikan panduan utama untuk kita ‘membuka mata’. Andai kata kita membaca dengan penuh rasa insaf, maka usahakanlah apa-apa sahaja yang kita rasa patut demi menghentikan serangan mautyang cuba menular dan mengancam keselamatan nyawa anak-anak generasi kini.
(Diubahsuaikan daripada “Dadah Melayu Boleh Hilang Di dunia” oleh Abd. Jalil Ali, Dewan Agama dan Falsafah, Mac 2005)

1. Berikan makna rangkai kata paling jelik. 2m
2. Mengpakah pelbagai slogan anti dadah yang telah diperkenalkan oleh kerajaan tidak berkesan? 3m
3. Mengapakah golongan lelaki menunjukkan peningkatan yang sangat tinggi dalam masalah ketagihan dadah? 4m
















SKEMA JAWAPAN:
P: Petikan membincangkan usaha-usaha menangani masalah penyalahgunaan dadah
Isi tersurat (usaha-usaha)
S1: Tindakan undang-undang dan hukuman mati mandatory
S2: pesalah dihadapkan ke mahkamah
S3: Harta benda mereka disita di bawah Akta Perlucutan Harta 1988
S4: Pelaksanaan kempen anti-dadah
S5: Pembentangan kertas kerja dan seminar tentang masalah dadah
S6: Khidmat nasihat daripada tokoh masyarakat
Isi tersirat (Kesan-kesannya)
T1: menimbulkan masalah sosial yang lain
T2: Penagih hilang harga diri
T3: Kerajaan memperuntukkan kos yang besar untuk memulihkan mereka
T4: Negara dipandang rendah oleh negara luar/ imej negara tercalar.
T5: Kadar kematian bertambah
Kesimpulan: Masalah penyalahgunaan dadah perlu dipandang serius oleh semua pihak kerana masalah ini akan menjejaskan imej negara.
Soalan Pemahaman:
1. ...tidak menarik
2. ...perniagaan dadah menjanjikan keuntungan yang lumayan...terdapat pasaran gelap di peringkat antarabangsa...ada pembeli
3. ...mudah terpengaruh/dicabar rakan-rakan...menunjukkan kehebatan dalam kalangan rakan sebaya...kurangnya ketahanan diri jika terlibat dengan masalah...pergaulan di luar rumah yang lebih luas...kurang mesra dengan keluarga...lebih berani.

0 comments: