BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 5, 2010

Jawapan

A. Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai dengan ayat-ayat itu.

1. Mata Mak Usu Lijah nampak cengkung disebabkan tidak dapat tidur lena kerana menjaga suaminya yang sakit tenat di hospital itu.
Tidur-tidur ayam
2. Azman seorang yang baik dan berbudi bahasa, manakala perangai adiknya jauh berbeza dengannya kerana nakal dan tidak mendengar nasihat ibu bapa.
Bagai bumi dengan langit
3. Setelah lama merantau ke luar negara, akhirnya Pak Su Osman pulang ke kampung halamannya dan menjalankan perniagaan kedai runcit.
Seperti sirih pulang ke gagang

B. Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi yang berbeza yang terdapat dalam petikan ini.
Setelah hampir 10 tahun Salim belajar dan bekerja di Australia, akhirnya dia membuat keputusan kembali ke Malaysia untuk menabur bakti di tanah airnya sendiri. Walaupun telah puas mencari kerja yang sesuai dengan kelayakannya tetapi dia tetap hampa. Salim membuat keputusan untuk berniaga makanan secara kecil-kecilan dahulu sementara menunggu peluang kerja yang lebih baik. Namun usaha itu dipandang rendah oleh saudara-maranya kerana mendakwa dia tidak mempunyai pengalaman dalam bidang perniagaan. Salim sedar akan masalah tersebut tetapi dia yakin akan berjaya. Dia berusaha mendalami bidang yang baharu diceburi itu dengan bertanya kepada beberapa orang kenalannya dan mengikuti kursus yang berkaitan dengan perniagaan makanan.
Setinggi-tinggi terbang bangau, akhirnya hinggap di belakang kerbau juga
Berjagung-jagung dahulu sementara menantikan padi masak
Kalau tidak dipecahkan ruyung,masakan dapat sagunya

0 comments: